1e duikdag Lembeh

Indonesië, Kalasey

Ook hier zitten we om 7.00 uur aan het ontbijt, maar de boot vertrekt om 8.00 uur. Een omdat het maar 5 tot 10 min varen is, trekken we ons duikpak al op de kant aan.
Bij de 1e duik is Tanja mijn buddy en Henny en Dirry zijn samen met ons bij Dimas. Maar Dirry is nogal een snuffelaar (en ik ook eigenlijk wel) en Tanja heeft een camera, dus op een gegeven moment zijn Dirry en ik samen aan het snuffelen en liggen Henny en Tanja bij Dimas. Ach het scheelt dat je hier ietsje verder onder water kunt kijken dan in Zeeland. Alhoewel het zicht niet zo heel goed was bij deze duik, maar 10/15 mtr.
Er waren heel veel gaten in het zand waar een garnaal en een visje in wonen. Het visje bewaakt de ingang en de garnaal houdt hun huisje schoon. Als de vis denkt dat het veilig is, zie je de garnaal zand naar buiten schuiven. Dan moet je wel even geduldig liggen wachten.

Bij de 2e duik gaan we met z'n allen eerst naar 25 mtr. Daar zou een harlekijngarnaal zitten en die wil Willem Jan zo graag zien. Helaas, we hebben veel gezien, maar die niet.
Wel: scheermesvisjes, verschillende soorten slakken, kappersgarnalen, gehoornde koffervis en 2 zeenaalden.

Daarna douchen en lekker lunchen en ik ga de kamer van Klara, Tanja en Willem Jan bekijken. Echt groot. Een hele woonkamer waar ze het bed voor Willem Jan in hebben gezet. Volgens hen pastte dat niet in een gewone kamer. Nou op Bangka kon dat wel, haha. Maar daardoor hebben ze nu met z'n drieën een kleine villa. Heel mooi.

Om 14.30 uur gaan Henny en Willem Jan nog een bootduik doen. Nog 2 anderen op de boot en 3 gidsen mee.
De rest gaat om 15.30 uur, na een gigantische hoosbui, een duik op het rif maken.

Omdat het niet echt droog wordt ga ik op onze kamer deze blog schrijven en lezen.

Iedereen is weer veilig terug en we gaan om 18.00 uur naar het restaurant waar een presentatie is over de flamboyant sepia. Leuk om te zien.

Daarna alweer eten. Deze keer krijgen we een menukaart.

Ziet er heel vervelend uit. Gelukkig hebben wij 0 graden en buitjes in het vooruitzicht.

Delius 2018-11-23 09:31:15

Leuk Marjo al die verhaaltjes. Nog een paar dagen en dan zit het alweer op! Ben benieuwd naar jullie onderwaterfoto's. Geniet er nog eventjes van. Groetjes aan jullie allemaal

Willeke 2018-11-23 14:14:16

Leuk om het allemaal mee te beleven. Brengt het gevoel van onze eigen verre reizen helemaal terug. Geniet er nog lekker even van. 😎 Zijn wel benieuwd naar het onderwaterleven. Groetjes ook aan Henny.