Rubbish, afval, troep

Indonesië, Sulawesi Utara

Om 8.00 uur zitten we op de boot 'Andrea' met 3 mensen uit Florida John en Kelly en Don, Peter uit weetikniet, en onze Française, zonder man deze keer.
Wij mogen weer met 'onze' gids Sandro mee, de Française met Don en Peter met een gids.

De eerste duik is in een deel van de haven tegenover het resort, aan het 'vasteland'.
En daar gaat de titel over. WAT EEN TROEP.
Wel een beetje logisch natuurlijk, want er waait vast een heleboel van die boten af. En in en óp al die troep zijn heel veel diertjes gaan wonen. Ja, diertjés, want de meeste zijn niet groter dan een paar millimeter.
Ik vond het een onrustige duik, al die rommel om mee heen en dat hele kleine spul zie ik toch niet. Maar dit komt ook doordat m'n bril steeds beslaat. Maar Henny heeft mega-veel foto's gemaakt. 3 fotografen bij 1 gids vind ik wel wat veel, maar volgens mij vinden ze het zelf niet echt lastig. Terwijl ze wachten op iets wat de gids heeft gezien, zoeken ze zelf andere dingen en fotograferen dat ondertussen.
Ja, we komen Franse miepie ook nog weer tegen. Ze zou zich bijna op het onderwerp van Henny storten, maar de gids leidde haar de andere kant op.
En naderhand aan boord, begrijp ik uit de gesprekken tussen de andere duikers en haar en de gids en haar, dat ze er op aangesproken wordt. Ze snapt er niks van. Wat ze fout deed.
Natuurlijk vind ik het ook nog weer vervelend voor haar. Net nu haar man er niet bij is. Ze is al 60, vertelde ze gisteren.
Maar goed, niet ons probleem.

Duikstek : Bianca
Bijzonderheden;
  • slakken
  • mandarijn visjes
  • frogfish juveniel (jonkie)

Henny maakt m'n bril extra goed schoon met babyshampoo. Dat gebruiken ze daar allemaal, hebben ze aan boord. En dat is wel heel fijn, bij de 2e duik.
Dit keer een duik op de zandbodem. Dezelfde plek als gisteren toen we aankwamen. Toen zagen we zeepaardjes. Nu niet. We zien nu hele andere dingen. Dus het maakt niks uit waar je duikt.

Duikstek: Aer Bajo 2
Bijzonderheden;
  • tijger garnaal (Tiger shrimp)
  • Kleine inktvissen
  • harige frogfish

's Middags zitten we een tijdje in het duikcentrum. Je hebt het kantoor, waar je ook allemaal souvenirs kunt kopen en daarnaast is een zitgedeelte wat continue filmpjes worden getoond over wat er onderwater te zien is. Daar hebben we een lekkere cappuccino gedronken, terwijl het begon te regenen.
Het is hier niet heel zonnig. Wel een heerlijke temperatuur, maar veel bewolking.

Henny gaat om 17.00u een kantduik maken. Tegen dat hij eruit komt, na anderhalf uur, is het donker. Hij heeft weer een fijne duik gehad.

Na een lekker diner, nog wat foto's bekijken, bewerken en dan slapen.

Wat hebben jullie het heerlijk! En vind het geweldig dat er ook foto's van Henny bij zitten. Hij kan echt heerlijk los gaan! Schitterend 😍

Stella 2016-09-11 18:40:37

Hallo duikers!,Marjo ik heb weer genoten van je verslag! Ik vind het echt zo leuk oom een beetje mee te reizen dus Dank je wel! Groetjes Miep