Nitrox cursus 1 juli, inpakken en vertrek 9nov

Nederland, Scharendijke

Omdat ik maar 1 verslag per dag mag versturen, zet ik het 2e en 3e verslag hier maar onder.

Zondag 1 juli
Ik heb tegen Henny gezegd, "als je weer eens naar Sulawesi gaat, wil ik wel weer mee". En nu is het dus zover. Nou ja, nu, op 9 november gaat het gebeuren. En weer naar Manado, Bangka en Lembeh. Er waren enkel duikers van Henny's duikvereniging de Apa Dukers die hier ook wel heen wilden.
En waarom begin ik nu al met mijn reisverslag? Omdat de voorbereidingen al zijn begonnen. Daarom heb ik de datum aangepast, anders wordt dit bericht niet geplaatst.
Tanja, Klara, Robert, Dirry en Willem-Jan gaan dit jaar dus ook mee. Henny en 3 van hen hebben een Nitrox brevet, Dirry, Robert en ik hebben dat nog niet. Iedereen vond het wel een goed idee om dat nog even te halen.
Voor de niet duikers: normaal duiken wij met perslucht (en niet met zuurstof zoals vaak gezegd wordt). Nitrox is lucht waar iets meer zuurstof bij in gemengd wordt. Dit is beter voor je lichaam en je mag er langer mee onder water. Niet dieper. Hier zijn allemaal berekeningen voor, daar hebben we zondagochtend theorie-examen in gedaan. En, tadaa, 's middags een duik gemaakt. Dit alles in Zeeland. Ik kan niet zeggen dat ik daar nou zo'n zin in had, maar goed, wat mot dat mot.
En het is allemaal redelijk goed gegaan. Bij het in elkaar zetten van de spullen, bleek de ademautomaat te blijven blazen, en toen ik samen met Dirry in het water lag ( Dirry is een heerlijk rustige ervaren duikster) kon ik niet onder komen. Lood erbij? Nee eerst nog maar een keer proberen. Dat lukte. Maar ik had toch het gevoel dat er iets niet klopte; ineens wist ik het; ik mistte een vin. Terug, vin gevonden, aan doen. Uiteindelijk 35 minuten gedoken, met 10 kg, en 100 bar over. Niet de beste duik, maar goed, ik ben geslaagd. Op naar Indonesië.

De zondag voor vertrek, 4 nov. We gaan vandaag maar eens wat spullen bij elkaar zoeken. Henny zorgt voor de duikspullen en fotoapparatuur en ik voor de kleding, toiletspullen en medicijntasje. Nu kunnen we de aankomende dagen alles aanvullen. Henny is nog accu's aan het opladen, de laptop in orde maken, geheugenkaartjes bij elkaar zoeken en ik kan de laatste kleding nog wassen en strijken en kijken of we voldoende kleding bij ons hebben, maar ook niet teveel. We mogen 'maar' 30 kg ruimbagage en 7 kg handbagage mee. En met 2 duikuitrustingen en alle onderwater fotoapparatuur valt dat niet mee. Wel heerlijk om mee bezig te zijn, met het vooruitzicht op 2 weken ontspanning en lekker warm weer. Vooral dat laatste.

Gisteren, 8 nov, de hele dag bezig geweest met de bagage. Het blijft altijd weer puzzelen. Maar gelukkig hebben de andere duikers nog wat plek en kilo's over, dus daar kunnen we ook nog wat kwijt. En zo is het dan toch gelukt.

Op reis: 9 nov
Om 4.45 uur gaat de wekker. Om 5.50 uur staan we in Epe de bagage in de taxi te laden en dan op weg naar Düsseldorf.
Bij het inchecken was het nog even spannend, want Henny's koffer woog thuis 32 kg en hier 32.8 Dat mag Arbo-technisch niet. Maar zoals Henny altijd zegt; 'soms ben je te bang'. Ze moesten het wel even navragen, maar Henny hoefde er toch niks uit te halen. De koffer mocht zo mee.
En nu, na een kopje koffie/thee en een broodje op weg naar het vliegtuig.
Om 11.00 uur vliegen we met Singapore Airlines naar Singapore. Een vlucht van ongeveer 12.5 uur. Dan overstappen en 3 uur later en vlucht van bijna 4 uur naar Manado in Sulawesi. (1000 km van de aardbeving af) En dan nog een uurtje in de taxi. Dus op zaterdagochtend zijn wij weer te bereiken. Ik weet niet of ik dan gelijk alweer een stukje schrijf of dat ik eerst ga slapen. 😁

Lieve Henny en Marjo, Een goede reis gewenst en óp naar weer een onvergetelijke duikvakantie! Heel veel plezier en lieve groeten van de van Amsteltjes xxx

Madelon, Ton, Nina en Nouk 2018-11-09 10:55:24

Heel veel plezier!

Mirjam 2018-11-09 11:39:16

Hallo Marjo en Henny, Het is nu vrijdagmiddag dus jullie zijn onderweg ik hoop dat jullie een goede reis hebben en wens jullie een superfijne vakantie toe! Liefs Miep.

miepkleineschaars@msn.com 2018-11-09 14:36:37

Hier nu zondagochtend en heerlijk jullie verslagje lezen. Doe voorzichtig, lekker weer en mooie duiken maken😘