Mandarijnvisjes

Indonesiƫ, Sulawesi Utara

Vandaag mijn laatste bootduik. Dan zijn ze allemaal gebruikt die we geboekt hebben. En ik vind het prima zo. 9 jaar niet duiken en dan over de 20 duiken maken is ook wel een beetje overdreven, of niet. Je zou nog gaan denken dat ik het leuk vind šŸ˜Š
We duiken weer samen met 'onze' duikgids Sandro en de Zwitserse Doro.
Dat hebben ze op alle 3 de plekken waar we waren, goed geregeld (ook bij Murex Manado en Murex Bangka) Ze geven je één duikgids. Eerst dacht ik, ach dat maakt toch niks uit. Maar zo'n gids weet dan hoe je duikt en nog belangrijker, voor de fotografen; wat wil je graag fotograferen en hoe fotografeer je.

Als we een tijdje onder water zijn, wil ik wat filmen, maar dat lukt niet. De Go-Pro gaat gewoon niet aan. Tijdens de duik probeer ik het nog een paar keer, maar het wil niet. Terwijl de accu de hele nacht aan de stroom heeft gelegen.
Later in de kamer hebben we hem helemaal uit elkaar gehaald (en weer in elkaar gezet)en uiteindelijk deed hij het weer.
Echt balen, want ik zag;
  • een octopus (8-10cm) in een schelp. Henny was er foto's van aan het maken, toen hij z'n schelp helemaal open duwde en als een soort rokje onder hem vasthield en ermee weg wandelde. Zo grappig.
  • een visje kwam uit een holletje in het zand en even later komt er ook een grote garnaal uit, die ook gelijk zand mee naar buiten schuift. Om zo het holletje nog groter te maken.

Duikstek : Rojos

's Middags heerlijk van de zon genoten. Henny is overdag verder niet gaan duiken, omdat hij wat last van z'n oor heeft. Hij is met z'n fototoestel naar boven gelopen, waar ook nog appartementen zijn en heeft daar foto's gemaakt van het mooie uitzicht.

Om 17.30 uur gaat Henny mee met de Mandarijn visjes trip. Ze gaan naar een plek waar de mandarijnvisjes te zien zijn, maar wat nou het bijzondere is; de mandarijnvisjes gaan tijdens de schemering een soort paringsdans doen. Ze zwemmen samen naar boven. Je moet ze met een rode lamp zoeken. Van wit licht schrikken ze direct en komen dan niet tevoorschijn. Op het moment dat je een foto maakt en dus flitst, schieten ze alweer weg.
Dat is dus wel moeilijk op de foto te zetten.
Maar hierbij 1 foto van de vele die Henny gemaakt heeft.

Deze keer dus wat later eten, het was wel bijna half 9.

Gefeliciteerd met jullie trouwdag!