Eerste duikdag Bangka. Nu hopelijk met foto's.

Indonesië, Bangka

Om 7.00 uur gaat de wekker weer. Ik was al wat eerder wakker en heb even m'n berichtjes opgehaald. Om 7.00 uur gaat de stroom weer uit en ik weet niet of er dan nog wifi is. Ook heb ik nog even de laptop aan de stroom gelegd. Kunnen we vanmiddag de foto's erop zetten. En misschien lukt het nu, via een andere weg om wat onderwaterfoto's te plaatsen.
Ik heb met de Go-Pro al verschillende filmpjes gemaakt. Eens even kijken of daar wat bruikbaars tussen zit. En of we het kunnen plaatsen.
Op Bangka vertrekt de boot al om 8.00 uur, maar eigenlijk hebben we alle tijd als we om 7.00 uur opstaan. We hoeven alleen maar onze zwemkleding aan te doen en iets gemakkelijks eroverheen, de rest wordt geregeld. Natuurlijk moet Henny wel voor z'n camera zorgen. De batterijen moeten opgeladen zijn en hij moet bedenken welke lens hij erop wil; groothoek of macro. Dus met de duikgids overleggen waar we gaan duiken. Dat moet de avond ervoor al, want een lens wisselen doe je niet in 5 min. Maar goed, 's morgens hoeft hij hem dus alleen maar mee te nemen. Van onze kamer naar het duikcentrum. Zij brengen hem naar de boot.

Vandaag gaan we met boot ' Larnia' met de 2 Chinese meiden, en duikgids Randy en Hanny. En natuurlijk een kapitein en een jongen die de flessen klaarmaakt (alle spullen aansluit) helpt met de fles omdoen, de camera aangeeft en drinken en fruit aan ons geeft. Wat een service toch steeds weer.
Als ik in het water plons, hahahaha, geen vinnen aan. Oh, dat wilde die jongen me zeggen, net voordat ik achterover kukelde. Nou ja, m'n vinnen worden aangegeven en Randy doet ze me aan. Dat lukt me niet zelf, zo dobberend op de golven. Dus na 8 duiken kan dat toch nog gebeuren (en ik zal de eerste niet zijn die dit overkomt)
Een mooie duik met wel wat stroming. Ik ben er al snel achter dat als Henny een foto gaat maken, ik het best een beetje tegen de stroming in kan peddelen, dan blijf ik gemakkelijk op 1 plek hangen. Meestal is daar dan wel wat anders te zien.
Op deze duikstek zijn ook hotsprings onder water. Randy laat ons het zand voelen; Hey is warm. En verderop zie je water uit de bodem komen. Ik zwem erdoorheen. Het is echt lekker warm. Bijzonder.

Duikstek: Sampiri 3
Bijzonderheden;
  • sepia's (wat een prachtige beesten zijn dat toch)
  • koraalduivel (al wel vaker gezien, maar vergeten op te schrijven)

Na een eindje varen, wat fruit en wat rusten gaan we weer duiken. Ik twijfel nog wel even, omdat hier nog meer stroming kan zijn. Daar heb ik een hekel aan 😟
Maar ach, op de boot blijven zitten wachten is ook niet alles, dus ik ga toch weer mee.
En prachtige duik. Met veel soft koraal (vertelde Henny later, het zal wel, ik vond de kleuren in ieder geval mooi)
De stroming valt gelukkig erg mee. Helaas komen we geen baby-haaitjes tegen. Randy vertelde voor die tijd dat die hier weleens zijn.

Duikstek: Sahaung 1
Bijzonderheden:
  • pygmee zeepaardje

Tijdens de lunch zitten we met de Chinese meiden aan tafel. Daar komen we erachter dat ze uit Taiwan komen. Oeps.

's Middags gaan we op bed liggen en slapen anderhalf uur. Vermoeiend dat duiken. En natuurlijk komt er niks van de foto's op de laptop zetten, want Henny gaat een nachtduik maken, dus het kaartje zit nog gewoon in het toestel, in het onderwaterhuis.

Om 18.00u gaat Henny mee met een nachtduik.
Duikstek : Rajung usi
Hij heeft z'n 3e flitser ook nog op de camera gemonteerd, maar helaas die doet het niet. Wel een mooie duik.

Daarna gaan we eten. Deze keer hebben ze de bbq aangestoken. En enkele tafels aan de kant geschoven want er mag gedanst worden.
De staff leden zitten samen in een hoek met allemaal instrumenten. Ze zingen liedjes en begeleiden zichzelf. Heel gezellig. Er wordt helaas weinig gedanst.
Om 21.00u gaan we naar de kamer. Henny bouwt z'n camera om voor groothoek, want morgen gaan we op zoek naar de zeekoe.

Was weer genieten

Martin 2016-09-04 17:30:53

Wat schrijf je dat allemaal toch leuk op. Mooie duiken, leuke mensen, heel fijn om zo mee te kunnen lezen.

Klara 2016-09-04 17:42:22

Tjonge, wat zie je mooie dingen! Geweldig. Geniet er nog even van....

Trudy 2016-09-04 22:17:19

Je hebt de smaak goed te pakken. Logisch ook als ik zo lees wat er te zien is en hoe easy het duiken daar voor je gemaakt wordt. Moet ook maar eens opzoek naar een sponsor.