De vesting Neuf Brisach (F) en Breisach (D)

Duitsland, Breisach am Rhein

Tot in de nacht heeft het wel geregend maar de buien vielen erg mee. Nu is het weer een zonnige dag.

De camping ligt tegen de vesting Neuf Brisach aan.
Dit bekijken we eerst. Daarna fietsen we naar Breisach in Duitsland waar we een berg van 45m op moeten om bij de Munster en het oude dorp te komen. Het was te doen op de fiets.

20 km.

Beknopt wat geschiedenis: in 1697 werd met het Verdrag van Rijswijk een grens correctie aangebracht tussen Frankrijk en het Heilige Romeinse Rijk.
De grens werd in deze omgeving op de Rijn gelegd. Breisach kwam daardoor weer in een Duitse staat binnen het Romeinse rijk te liggen.
Louis de XIV was daar waarschijnlijk niet blij mee. Hij gaf opdracht om ter verdediging een enorme vesting te bouwen.
In 1697 begon Vauban, een militaire architect aan het ontwerp en werd er al snel met de bouw begonnen.

Een heel logisch straten patroon met daarom heen drie verdedigings zones in een octogonaal patroon.

Dit is allemaal erg goed bewaard gebleven en nu Unesco wereld erfgoed.

Wat een mooie foto’s weer. De lucht ziet er prachtig uit . Het weer is beter dan bij ons in Bretagne . Regelmatig regen en maar 15 gr. Groetjes van ons.

Pieta Blaschke 2024-09-06 17:21:42

Grappig die beelden bij de vestingmuur. Leuk idee voor vesting Naarden🤣

Ingrid 2024-09-06 21:21:48

Mooie bewaarde historie, erfgoed. Fijn met de fiets, kun je alles rustig bekijken.