Stevens Klint

Denemarken, Sigerslev

We hebben deze camping gekozen omdat die dicht bij de snelweg naar Duitsland ligt. Mijn ervaring is dat overal wel wat de doen of te zien is. Dat blijkt ook hier. We kregen op de camping een folder over Stevens Klint. Dat blijkt om de kalksteen kust te gaan die ontstaan is nadat 66 miljoen jaar geleden een enorme asteroïde op de aarde insloeg en de helft van alle dier soorten op aarde deed uitsterven.
Het is nu UNESCO wereld erfgoed. Je zou hier wel een paar dagen kunnen blijven om alles te bezoeken maar dat past niet in ons plan (de veerboot is al besproken).

Door een glooiend akkerbouw landschap fietsen we eerst naar Bogeskov Havn. We komen langs Slot Gjorslev. Een middeleeuws slot in Stevens. Daarna langs een vogel uitkijk hut, waar alleen aalscholvers te zien zijn. Die kunnen we in onze tuin ook wel bekijken.
De haven is wel leuk. Helaas is het cafe restaurant alleen in het weekend open. Gelukkig hebben we, sinds onze corona, fietstochten altijd wel wat lekkers bij ons.

Dan naar de Holtug Kridtbrud. Een oude kalk afgraving.
1,5 km verder is Mandehoved. Daar kun je de krijt kust goed zien. Daar staan ook nog een uitkijk en radar toren uit de koude oorlog.

We doen nog wat inkopen en fietsen snel naar de camping om net voor een enorme bui binnen te zijn .

42 km

Morgen via de Ferry Rodby - Putgarden naar Duitsland.

And once again: wat mooi allemaal. Dank jullie wel voor jullie verhalen en bijbehorende beelden.

Hermien 2024-07-23 19:29:23

Idd prachtig daar. Gelukkig droog tijdens de fietstocht.

Paula 2024-07-23 19:33:15

Wat prachtig weer en wat een mooie omgeving 🌞😎

Mimi 2024-07-23 21:06:37

Een mooie dag voor jullie. Wel jammer dat het restaurant gesloten was. We bekeken met plezier jullie foto's.

Gosse en Marijke 2024-07-23 21:50:24

Toch een andere ( ook mooie) uitstraling dan in Zweden. Ook wel lekker groen.