Guldstaden ("gold town")

Zweden, Skelleftehamn

Guldstaden is een bijnaam van Skellefteä. In de omgeving zijn koper mijnen. In het erts zit ook een beetje goud, zilver en platina.

De fabriek en smelterij waar de erts verwerkt wordt ligt op een schiereiland voor de kust. Er is ook een museum. Helaas alleen te bezoeken op afspraak. Dat hebben we geprobeerd maar in het weekend lukt dat dus niet.

De hele ochtend heeft het geregend. Om 11.30 uur zijn we naar de smelterij gereden om toch even te kijken. Daarna naar de stad voor inkopen want we gaan morgen naar een camping aan de Hoge Kust waar geen supermarkten in de buurt zijn.

Terug op de camping proberen we de beroemde garnalen sandwich van cafe Kajutan. Erg lekker.

Het was best druk in het cafe en er zat een band te spelen.

Het ziet er op de foto's door de regen somber en troosteloos uit. Jammer. Hopelijk morgen beter weer en een mooie plek.

Paula 2024-07-07 16:09:04

Gezellig 🎶, lekker broodje. Hier, vandaag ook geen lekker weer in Eemnes.