Dag 7: in Cancale, naar St. Malo.

Frankrijk, Cancale

Hartelijk dank voor alle leuke reacties, dat waarderen wij zeer.

Vandaag belooft het een droge dag te worden. Een mooie dag om naar de havenstad Saint-Malo te gaan.
Dit is een behoorlijke stad van circa 50.000 inwoners, maar het deel dat door veel toeristen wordt bezocht is daar maar een klein deel van aan de noordwest kant.
Het betreft het oude stadsdeel waar de stadsmuur nog van aanwezig is. Het stadsdeel binnen de muur wordt 'Ville Intra-Muros' genoemd. En daar gaan wij naar toe.

In de 2e wereldoorlog werd de stad zwaar gebombardeerd en grotendeels verwoest. De Fransen hebben met hun gevoel voor historie een indrukwekkende restauratie doorgevoerd en de stad in oude luister weten te herstellen op basis van originele tekeningen.

Saint-Malo was van de 16e tot de 18e eeuw vooral een belangrijke zeerovershaven, waaraan het de bijnaam 'piratenstad' te danken heeft. Berucht in die tijd was de piraat Robert Surcouf. Hij en andere kapers hadden het voornamelijk gemunt op Engelse en Nederlandse schepen.

Naar Saint-Malo is het voor ons circa 15 kilometer.

Vlakbij de oude stad vinden wij geen parkeerplek, daarom op een P+R-parkeerterrein de auto neergezet en met de bus naar het haventerrein bij de oude stad. Voor 3,30 euro de gehele dag parkeren en samen met de bus heen en terug naar de oude stad. Dat vind ik niet duur.

Via de stadspoort Porte Saint-Vincent lopen wij de oude stad in. Meteen zien wij al een bakkerszaak met zitje binnen en daar nemen wij een aangeklede koffie.

Terug buiten gaan wij een trap op om op de omwalling te komen, van waaraf wij een fraai uitzicht hebben op de stad, het havengebied en de zee. Zo lopen wij om de gehele stad heen.

Voor de stad liggen meerdere eilandjes in zee, waarvan sommige bij laag water te voet te bereiken zijn. Nu het aan het eb worden is, gaan wij het strand op en lopen naar het eiland met daarop het Fort National de Saint-Malo. Dit was vroeger een koninklijk fort en werd in 1689 gebouwd. De poort naar het fort is gesloten.

Wij lopen ook door de straten binnen de stadsmuren. Daar zijn wij natuurlijk niet de enigen, het is er gezellig druk. Er zijn (souvenir)winkeltjes, restaurants en wij bezoeken de kathedraal Saint-Vincent, die in de 12e eeuw gebouwd is. Er hangen meerdere religieuze schilderingen en het glas-in-lood is erg mooi.

Als wij langs een terras lopen, krijgen mensen net een crêpe met een bol ijs en een chocoladedressing geserveerd. Dat lijkt ons ook wel wat. Dus nemen wij plaats en bestellen dat ook ... en lekker dat dat is ...

Later rijden wij met de bus terug naar het parkeerterrein waar onze auto staat en doen wij op weg naar huis nog een paar boodschappen.

Vandaag hebben wij gereden: 40 kilometer.
Temperatuur vandaag: tot 20 graden.
Verblijf: Lagrange Vacances - Les Hauts de la Houle in Cancale.

Eergisteren had ik een heel verhaal geschreven met reacties op diverse foto's, toen zocht ik in de vertaalapp even een Frans woord op, ging terug naar jullie bijtje, was het hele verhaal verdwenen! Zulk balen! Vooral omdat ik alles op de telefoon had gedaan. Tja, dan schrijf je dat ook niet meteen weer. Nou ja, dat zal wel zo bedoeld geweest zijn door de Grote Regisseur van mijn leven. Pfffff..... 😄 Ik kan het ook zó samenvatten, dat het elke dag weer leuk is om te lezen en zien wat jullie doen. Volgens mij hebben jullie heerlijk vakantie. Doeidoei.

Fredo. 2024-09-13 21:34:30

Een crêpe met ijs en chocola. 😋. Jammie. Weer een prachtige kathedraal. Ik hou ervan. Jullie zien weer een heleboel bijzondere dingen.

Els 2024-09-14 18:30:50

ach... de mooiste foto vind ik nu de meeuw op het stukje muur, foto 21.!!!! zo apart, zo deftig..... de rest ook mooi. Maar dat vogelbeest viel me gewoon op. Net als het weer dat maar somber blijft., helaas... Niet gewend van jullie vakanties

Bernardina 2024-09-14 20:58:26

Wat mij al jaren verbaast is hetgeen jullie onderweg allemaal verorberen, dat het verlangen, het oog en de smaak belangrijker zijn dan de gedachte wat doet al dat spul in m'n lijf. Goed, van een kustplaats word ik dus niet enthousiast, gauw door naar de volgende dag.