Dag 6: in Cancale, naar Fougères en Dol de Bretagne.

Frankrijk, Cancale

Bij het opstaan is het nog steeds slecht weer en volgens de weersverwachting gaat het in de loop van de ochtend droger worden.
Toch trekken wij er op uit in de hoop dat het straks inderdaad droger weer wordt. Wij gaan naar de plaats Fougères, zo'n 80 kilometer naar het zuidoosten vanaf Cancale.
Die stad staat bekend om zijn kasteel met 13 torens dat tussen de 12e en de 15e eeuw is gebouwd en waar in het jaar 1020 mee begonnen is. Het is het grootste middeleeuwse fort van Europa. Verder zijn er vakwerkhuizen en geplaveide straatjes, men ziet hier bijna duizend jaar geschiedenis.

Over het Château de Fougères ga ik nu niet veel vertellen, de liefhebber vind er meer over op het internet. Ik plaats wel een aantal foto's.
Wij zien tijdens ons verblijf in deze stad zo nu en dan delen van het kasteel. Een bezoek eraan is mogelijk, maar dat doen wij niet. Wij bekijken het aan de buitenkant. Van de woondelen van het kasteel is trouwens niet veel overgebleven, het zijn meer de muren met torens die overgebleven zijn.
Er stroomt water om het kasteel heen en door middel van sluizen wordt het water gereguleerd. Daardoor ontstaat er een watervalletje en kunnen 4 grote schoepenraderen draaien. Misschien wekken die wel stroom op.

Parkeren kan op een parkeerterrein vlakbij het kasteel. Kort na de eerste stappen in de stad begint het weer te regenen. Wij besluiten om dan eerst maar iets te gaan eten. Dat worden crêpes bij restaurant 'La Duchesse Anne', dat is in zo'n echt oud vakwerkhuis. Wij nemen ieder een 'Crêpe complète', waarbij op de crêpe ham, kaas en een gebakken ei zit. Dat smaakt ons goed.

Het blijft regenen, wij schuilen een tijdje onder een heel grote boom in een parkje, later neemt het gelukkig toch af. Wij lopen de stad in, dat gaat bergopwaarts.
De stad Fougères bestaat eigenlijk uit twee delen: de beneden- en de bovenstad. Beneden is de middeleeuwse stad waar de vakwerkhuizen staan.

De hoger gelegen bovenstad is jammer genoeg in de 18e eeuw afgebrand. Enkele jaren nadien werd de bovenstad herbouwd met graniet en kreeg het een iets modernere uitstraling, maar nog wel met het typisch Franse karakter.
In dit hoger gelegen stadsgedeelte zijn allerlei leuke winkeltjes en pleintjes en lijkt het of wij in een compleet andere stad lopen.
Wat mij opvalt zijn de brede schoorsteenpartijen op de daken van de huizen.

In deze bovenstad bezichtigen wij de Saint-Léonard de Fougères-kerk. Deze kerk werd in de 12e eeuw gebouwd en is in latere tijden gerenoveerd. De kerk heeft prachtige glas-in-loodramen.

Achter de kerk lopen wij van de heuvel af naar beneden door de in terrassen opgebouwde tuin (Jardin public), vanwaar er een mooi uitzicht is over de omgeving.

Als wij weer beneden zijn volgen wij een stukje het snelstromende riviertje de Nançon. Aan het water staat een oud washuis (Lavoirs du Nançon), waar vroeger de was met rivierwater werd gedaan.

In de benedenstad bezichtigen wij de Saint-Sulpice-kerk. Deze dateert uit de 15e – 18e eeuw. Het orgel wordt bespeeld en dat klinkt fantastisch.

Gelukkig is het begin middag toch droog geworden.
Als wij na een tijd door de stad te slenteren het wel gezien hebben, rijden wij in noordelijke richting naar de plaats Dol-de-Bretagne.

In deze plaats zijn wij ruim 50 jaar geleden ook al eens geweest. In ons fotoalbum van die reis zit een foto van mij bij een grote menhir die bij deze plaats staat en ik wil daar nog wel eens naar toe. Die steen, de 'Menhir du Champ Dolent', vinden wij al snel. Meer mensen brengen een bezoek aan die grote rechtop staande kolos. Rina maakt opnieuw een foto van mij, een beetje zoals de eerdere foto. Leuk om dit zo te doen.

Bij een supermarkt doen wij een paar boodschappen.

Vlakbij deze plaats ligt in het vlakke landschap een grote granieten heuvel, de Mont-Dol. Ook die bezochten wij destijds en dat willen wij nu opnieuw doen. Leuk om herinneringen op te halen en kijken of de molen op de heuvel er nog staat. Ik herinner mij nog dat onze VW-kever van destijds, de grootste moeite had met de 12% helling van het weggetje tegen de heuvel op. Onze auto van nu kost het niet veel inspanning en als wij bovenop de heuvel de auto parkeren zien wij de molen al staan.
Ook daar maak ik een paar foto's, waarvan 2 gelijkend op die van 50 jaar geleden.
De molen is zelfs open en kan bezocht worden; binnen wordt uitleg gegeven aan andere mensen, wij kijken er even rond.

Wij lopen op de heuvel naar de top en zien daar nog een oude molen staan, echter zonder wieken.
Ook staat er een kapel, die gesloten is, en een hoge toren met daarop een Mariabeeld, waar de deur open staat en Rina via een trap naar boven loopt.
Bovendien staat er een halfrond oriëntatietableau. Heel in de verte zien wij wazig in de verte de Mont-Saint-Michel liggen aan de horizon.

Gelukkig is de dag verder droog verlopen.
Wij rijden terug naar ons huis in Cancale.

Vandaag hebben wij gereden: 180 kilometer.
Temperatuur vandaag: tot 18 graden.
Verblijf: Lagrange Vacances - Les Hauts de la Houle in Cancale.

Wat een prachtige kerken zijn daar toch. Zo leuk dat jullie al die plekken van toen nu weer bezoeken. En Marco, je bent geen spat veranderd.

Els 2024-09-12 09:32:34

Nou, niet echt veel mensen op straat.....alleen Rina... en 1x marco Mooi die hoogteverschillen.... Ach, wat leuk...Jullie zijn op herhaling.!!!!! Gaaf.!!!! En weinig verandert in 50 jaar (of meer).... zowel de omgeving als de man bij de dolmen. :-)

Bernardina 2024-09-12 10:16:07

Ondanks het weer hebben jullie er weer een leuke dag van gemaakt. Zo mooi daar en die oude plekjes weer eens opzoeken lijkt me heel gepast! 50 Jaar later. Waar het allemaal zo’n beetje begon! 😉😊🥰

Annelies 2024-09-12 13:05:20

Weer veel interessante zaken te ontdekken! Arme vrouwen uit die tijd die buiten de was moesten doen! Verder veel inspiratie mogelijkheden betr. schilderij maken voor jou Rina! Al die kleuren en vormen! Terwijl ik dit typ in de serre doet een chinook helicopter ons de eer aan om hier te oefenen in een bepaald patroon/ of worden we in kaart gebracht! Wie weet! Op naar de volgende dag! 🙋‍♀️

Marjan 2024-09-12 13:42:27

Ben blij dat jullie van de kust weg zijn. In deze mooie stad is het zoveel leuker. Zou daar wat graag rondkijken. Wonderlijk dat de arme sloebers van toen zulke enorme kerken bouwden.