Dag 2: van Lille naar Le Havre.

Frankrijk, Lesquin

Vandaag rijden wij van het hotel bij de stad Lille naar de stad Le Havre, waar wij 2 nachten zullen verblijven in het Hilton Garden Inn Le Havre Centre.

Eerst genieten wij van een prima ontbijtbuffet in ons hotel.
Na uitchecken bij het hotel gaan wij de snelweg weer op. Het is zwaar bewolkt en op Buienradar zien wij dat wij naar slecht-weer toegaan vandaag.
Al snel komen wij op tweebaanswegen als wij meer naar het westen rijden.
Wij rijden door dorpjes, tussen akkers door waar de oogst al is binnengehaald en andere velden met zonnebloemen en mais. Het landschap is soms mooi glooiend.
De snelheden wisselen vaak, tussen 30 en 80 kilometer per uur. Heel veel rotondes zitten er in de route.
En dan is er de regen, soms valt het met bakken tegelijk. Al met al is het inspannend rijden.
Wij rijden via de plaats Abbeville en in de plaats Le Treport komen wij aan de kust. Daar staan wij opeens onderaan de krijtrotsen. Mooi om deze nu eens te zien.
De architectuur van de huizen is er in vele soorten. Soms zie je opeens een pareltje.
Dan zijn er de kustplaatsjes Dieppe en Fécamp die wij doorrijden. Het plaatsje Étretat laten wij rechts liggen, want daar gaan wij morgen naar toe.

In de havenstad Le Havre vinden wij al snel ons hotel voor de komende 2 nachten. Het ligt vlak aan de jachthaven, waar heel veel scheepjes liggen.
Het hotel heeft aan de achterzijde de garagedeur voor de ondergrondse parkeergarage. Terwijl ik bij de auto blijf, haalt Rina bij de hotelreceptie de sleutelkaart voor de garagedeur. De garage heeft ruime parkeervakken. Vanuit de garage kan men met de lift naar de hogere etages van het hotel.
Wij krijgen een ruime, nette kamer op de derde verdieping met een klein balkon en uitzicht op de jachthaven. Het hotel is pas een paar jaar oud en alles ziet er TOP uit.
Onze eigen badkamer met toilet en wastafel heeft een regendouche + handdouche. Alles is even luxe. Dit hotel is een goede keus.

Op weg naar het hotel reden wij langs de haven, waar het kleurrijke kunstwerk de Catène de Containers staat (betekenis: keten van containers).
Een van de bogen, bestaande uit 21 zeecontainers, hoog en steil, verbindt een kleinere platte boog bestaande uit 15 zeecontainers. De vorm en kleur van de containers wekken de indruk van het gebruik van grote bouwstenen.

Te voet gaan wij op pad om een restaurant te zoeken voor de avondmaaltijd.
Maar eerst komen wij bij een kerk met een hoge toren, de rooms-katholieke Église Saint-Joseph. Er is een deur open en wij brengen een kort bezoek.
Deze kerk heeft een heel bijzondere bouwwijze. Het gebouw is 40 meter in het vierkant en het altaar staat in het midden. Het heeft een 107 meter hoge lantaarntoren, die tevens dienst doet als vuurtoren. In het gebouw zijn 12.768 glas-in-loodramen verwerkt. Nu is het buiten nogal somber weer, maar hoe mooi moet dat binnen zijn als de zon door deze ramen schijnt.

Er zijn best wel een aantal restaurants, vaak met een terras. Bij sommige is niets te doen, bij andere wordt er iets gedronken en na een tijdje komen wij bij restaurants waar men ook iets aan het eten is. Sommige restaurants hebben een overdekt terras in een soort van tentvorm een stukje voor hun pand staan.
Wij gaan iets gebruiken op zo'n overdekt terras bij restaurant 'Al Dente', met een Italiaanse keuken. Lekker met een glas koele rosé erbij.

Later zien wij nog iets van de zonsondergang.
De weersvooruitzichten voor morgen zijn gelukkig beter, dan wordt het een droge en zonnige dag.

Vandaag hebben wij gereden: 310 kilometer.
Temperatuur vandaag: 15 tot 21 graden.
Verblijf: Hilton Garden Inn Le Havre Centre, in Le Havre.

Wat een bijzondere kerk. En de krijtrrotsen zijn ook heel bijzonder. Als je toch nagaat dat al dat krijt minuscule skeletjes zijn van heeeeel kleine diertjes. Pffff... Grtzzz, F.

Fredo. 2024-09-07 13:49:13

Dat ontbijt ziet er zeker goed uit. En wat een bijzondere kerk. De hotel kamer ziet er ook luxe uit. Zeker genieten. Hopelijk komt het zonnetje snel.

Els 2024-09-07 15:18:57

Dat was oprecht Le Havre! Wat veel bootjes! Morgen hopelijk zonnetje!

Annelies 2024-09-08 00:46:27

Wat een genot om weer zo onderweg te zijn, en wat een indrukwekkende rotsen. De architect van deze kerk had wel veel moed, en overredingskracht naar de financiers om dit te mogen bouwen.

Paul&Poeske&Dibbes 2024-09-08 09:11:23

Jammer van de regen Maar volgens mij wordt vanaf nu wel beter weer. En wat weten jullie toch altijd een mooie hotels uit te zoeken. . Ja, leuk en apart die kerk. Multifunctioneel...!!