Dag 1: van huis naar het hotel bij de stad Rijsel (Frans: Lille) in Frankrijk.

Nederland, Hilversum

Bonjour beste lezer,

Hierbij de link naar het intro van dit reisverslag:

Lieve groet, Rina en Marco.

• ----------------------------------------------------------------------------------

En hier ons dagverslag.

Onze route van vandaag gaat via België naar het noorden van Frankrijk.
Wij overnachten in Hôtel Mercure Lille Aeroport, dat iets ten zuiden van de stad Lille ligt.

Ik heb het altijd bijzonder gevonden dat de Franse stad Lille ook een Nederlandstalige naam heeft, namelijk Rijsel.
Op het internet kom ik daar een uitgebreide verklaring voor tegen. In het kort:
De Latijnse naam van de stad was Ad Insulam, wat betekent: "bij een eiland". Dit werd in het Frans vertaald als: "l'isle", hetgeen later verbasterd werd tot Lille, en in het Oudnederlands als "ter ijsel", hetgeen verbasterd werd tot Rijsel.

Om 10.40 uur vertrekken wij van huis. Het is bewolkt en de temperatuur is 17 graden.
De route gaat via Utrecht, Breda, Antwerpen, Gent naar Lille.

Om 12.00 uur stoppen wij op parkeerplaats Hazeldonk, vlak voor de grens met België, en drinken (eigen) koffie en eten er een broodje bij.
Op het terrein staan grote, groen met blauwe afvalbakken in de vorm van een kegel, gelijkend op de ruimtecapsules van de bemande ruimtevluchten van het Apolloprogramma. Ik maak de grap: "De Aliens zijn op Aarde geland"
In het zuiden van ons land hebben wij er wat zon bij en de temperatuur loopt langzaam op.

Als wij verder rijden, passeren wij om 12.40 uur de grens met België.
In België is het zwaar bewolkt en er valt eventjes wat regen.

Bij Antwerpen is het erg druk op de weg en rijden wij een tijd in een file. Maar het rijdt wel door.
Via de Kennedytunnel rijden wij onder de Schelde-rivier door.

Bij het tankstation van Nazareth, op de E17 tussen Gent en Kortrijk, tanken wij de auto vol. Met EUR 1,67 per liter is dat een stuk goedkoper dan in Nederland.

Om 14.40 uur passeren wij de grens met Frankrijk.

Bij de stad Lille is het erg druk en is er een wirwar aan wegen. Maar de rijrichtingen staan goed aangegeven.
Om 15.10 uur komen wij bij ons Hôtel Mercure Lille Aeroport aan, in Lesquin, een voorstadje van Lille.
Wij krijgen een ruime, nette kamer met eigen badkamer met douche en toilet.
Van lawaai van de snelwegen en van het vliegveld van Lille hebben wij geen last.

Na een paar spullen op de kamer te hebben gezet rijden wij in een kwartier naar het centrum van Lille.
De auto zetten wij in een parkeergarage.
In de binnenstad is het druk, er zijn veel oude gebouwen die er fraai uitzien. Aan de Grote Markt (Grand Place) is er een diversiteit aan architectuur en kleuren.
De oude beurs (La Vieille Bourse), dateert uit de zeventiende eeuw, wordt als een van de mooiste gebouwen van de stad beschouwd. Op de binnenplaats hebben tweedehands boekhandelaren hun plek gevonden. Er wordt door een paar mensen schaak gespeeld.
De vele terrassen zijn goed bezet. Het valt ons op dat men er alleen iets drinkt. Nergens staat er iets om te eten of te knabbelen op tafel.
Restaurants om te eten gaan ook pas om 7 uur 's avonds open. Omdat wij toch iets eerder willen eten, besluiten wij om bij de McDonalds iets te gaan gebruiken.
Bij een van de menu's is er als drinken Heineken bier te bestellen. Nooit eerder hebben wij dat meegemaakt.

Terug op de hotelkamer kijken wij op de iPad naar een uitzending op de Nederlandse Tv en zo komt er een einde aan onze eerste vakantiedag.

Vandaag hebben wij gereden: 305 kilometer.
Temperatuur vandaag: tot 21 graden.
Verblijf: Hôtel Mercure Lille Aeroport, in Lesquin.

Mooie gebouwen weer. Heel veel plezier en genieten.

Els 2024-09-05 18:27:55

Ja, ja.... de route is mij helemaal wel bekend...inclusief de altijd zijnde file van Antwerpen. Dan hebben jullie nog mazzel dat het wel doorreed.... Wij hebben ook nog weleens stil gestaan daar... En, inderdaad is Lille binnenstad best mooi met gebouwen. Ik heb vrienden in een ander voorstadje dat heet Loos. Die hebben mij lang geleden ook het een en ander laten zien. Marco, al zelf die lekkere koekjes kunnen kopen in Frankrijk?? veel plezier samen.

Bernardina 2024-09-05 18:40:31

Meteen zie ik alweer mooie Franse gebouwen, dus het is weer echt vakantie. Leuk om met jullie mee te reizen. Jaren lang dacht ik eens naar Lille te gaan voor de grootste rommelmarkt van Europa. Dat moet een feest zijn. Heel veel -ook Nederlandse- handelaren gaan daar heen om boeren antiek en 'brocantes' te kopen. Maar ja, daar is het nooit van gekomen. Jullie hebben dus al wel tweedehands boeken en tijdschriften gezien. En de FNAC. Een van mijn favoriete Franse winkels. Die tegenwoordig trouwens ook in België te vinden zijn. Trouwens, dat Lille van l'isle komt wist ik niet. Nou, jongens, goede reis verder, veel plezier en mooi weer gewenst. Mes salutations!

Fredo. 2024-09-05 18:45:54

Mijn nicht Anouck heeft in Lille een aantal jaren geleden gewoond en gestudeerd. Mooie stad! Veel plezier samen en tot de volgende!😍

Marjan 2024-09-05 21:45:18

Wat een mooie stad, en leuk die uitleg van de naam. Een eldorado voor de verzamelaar. Nu je toch over aliens schrijft, ze zijn inderdaad geland, en wel in Soesterberg. Woensdagavond was op NPO2Extra de vijf kwartier durende VPRO documentaire De Ufo's van Soesterberg. Al in 1979, maar ook toen ik er woonde in de jaren 90 zijn er ruimteschepen boven het vliegveld gezien, en in 2018 zelfs aan de grond in het aangrenzende bos. Als jullie tv kunnen terugkijken, moet je deze docu bekijken. Overdag zat ik daar dagenlang vliegtuigen te kijken, maar toen ik in bed lag kwamen de aliens verdorie. Die heb ik dus gemist. Veel plezier verder, ik ga nu dag 2 lezen.