Omaha beach en parade

Frankrijk, Réville

Vandaag is de laatste dag van ons avontuur in Normandië. Na het ontbijt alvast koffers inpakken en het hotel betalen. En dan bedenken wat we vandaag nog kunnen doen.

Aangezien president Biden afgelopen dagen roet in het eten gooide, gaan we vandaag richting Omaha beach. Daar zijn we nog niet geweest. Het is best druk maar we kunnen gewoon meteen aan het strand parkeren. Daar staan dan ook nog de tenten van de herdenkingen op de 6e. Wat zal dat een toestand zijn geweest.

We lopen over het strand en proberen een voorstelling te maken hoe het er op Dday aan toe ging. Ik maak foto's van alle gedenk monumenten. We lopen richting Vierville sur
Mer. Ook dit plaatsje ligt aan Omaha beach. Onderweg lopen we langs huizen waar foto's hangen van hoe de huizen er toen uit zagen en hoe het nu is. Indrukwekkend. In Vierville sur Mer aangekomen gaat Willem even op een muurtje alles van afstand bekijken en ik loop naar beneden om vanaf een steiger foto's te maken.

Aan het einde van deze steiger staat een Amerikaanse oudere man. Hij vouwt een kaart uit. Er staat nogal wat wind en 2 jongens helpen de man door op de hoeken van de kaart telefoons en portemonnees neer te leggen. Ik vraag de man wat voor kaart het is. Hij legt uit dat het de ingetekende kaart is gemaakt voordat D Day plaats vond. Eén van de jongens vraagt waar je zo'n kaart kan kopen. Waarop de man zegt, this is a one of a kind top secret map.

De man verteld dat deze, en meerdere kaarten, door zijn vader zijn ingetekend toen hij in het leger zat. Na the Battle of the Bulge, waar zijn vader ook bij is geweest, is zijn vader naar huis gekeerd. Hij heeft al deze, in het geheim gemaakte kaarten die nodig waren om aanvallen te kunnen doen, mee naar huis genomen. De man was zelf toen nog heel jong. Zijn vader wilde niks meer met de kaarten en andere artikelen te maken hebben en vroeg aan zijn zoon of hij deze wilde hebben. Deze zoon stond nu, na al die jaren, voor het eerst in Normandië op de plaats waar zijn vader aan land is gegaan. Hij was er erg door aangedaan. Ik bedankte de man dat ik even mee mocht kijken en wenste hem succes met het herontdekken van de belevenissen van zijn vader. En wat een belevenis vond ik dit. Gewoon een eer om dit mee te maken en op het goede moment op de goede plaats te zijn.

Daarna terug gelopen naar Willem en zijn we over het strand van Omaha beach terug gelopen naar de auto. Onderweg nog wat herdenkingstekens op de foto gezet en daarna gestopt bij het worstententje naast een rotonde waar we vorig jaar ook hebben gegeten. Lekker hoor!

Ik bekijk de evenementensite van Normandië om te zien wat er nog op ons pad komt. En zie dat de parade om half 5 in Isigne sur mer aankomt. Dat ligt op onze route!. Isigne sur mer aangekomen parkeren we aan het begin van het dorpje met meer mensen en dan begint het wachten. Na ongeveer 3 kwartier rollen de voertuigen door de straat. Echt een indrukwekkend gezicht. Allemaal zwaaiende mensen. Zo moet het 80 jaar geleden ook geweest zijn nadat de tweede wereldoorlog was gewonnen. Wat een mooie afsluiting van deze bijzondere reis.

Voordat we weg gaan slaan we nog wat Franse kaasjes in die in de koelbox mee naar huis gaan en eten we voor de laatste keer in Barfleur. Morgen vroeg op want we rijden rechtstreeks naar Nederland.

Wat een schitterende afsluiting !!!! En hoorden dat jullie ook weer veilig in Nederland zijn aangekomen. Heel waardevol om opterug te kijken.Hartelijk bedankt voor het meebeleven van jullie reis 👌🥳🤗🥰

Marian 2024-06-11 10:01:07

Die foto met dat ene bloempje op het strand 😍