Barfleur, Cherbourg en Sainte Mer Eglise

Frankrijk, Réville

Na een goede nachtrust om 7 uur weer wakker. Even rustig aan. Willem zet een bakkie koffie op de kamer en rond 8 uur naar het ontbijt. Was prima verzorgd door de dame van het hotel. Het is de laatste dag voordat de festiviteiten uitbreken, dus nog even wat anders.

We beginnen vandaag in het dorpje verderop, Barfleur. Daar is het eb en alle boten liggen op het droge. Het hoogteverschil tussen eb en vloed is daar 4 meter. Best veel zo te zien.

Daarvandaan volgen we een route uit de Traces of War app. We rijden via een Duits bunkercomplex aan de kust. Na daar rond te hebben gekeken gaan we, de kustlijn volgend, richting Cherbourg met nog een bunkerstop onderweg. Daar moesten we even heen wandelen maar het was het uitzicht meer dan waard.

In Cherbourg aangekomen rijden we naar de Cite de la Mer. Daar zijn veel parkeerplaatsen zodat we daarvandaan het centrum in kunnen lopen. De Cite blijkt een groot maritiem museum te zijn. Er ligt een onderzeeboot buiten en daar achter ligt een cruiseschip. Binnen liggen wat onderzeebootjes die gebruikt worden voor oceaanonderzoek. We eten een broodje en nemen een bak koffie voordat we naar het centrum lopen. Het museum laten we verder voor wat het is.

Willem haalt de auto op om die wat dichterbij te zetten en ik loop langs de kade de kant van die parkeerplaats op. Terwijl ik daar sta te wachten komt er een stokoud echtpaar op mij af lopen en ze vragen mij, in het Engels, welke weg naar het centrum gaat. Er zijn namelijk ook veel mensen die richting de Cite lopen. Behulpzaam als ik ben wijs ik de mensen de weg naar het centrum, leg ik uit dat het grote gebouw, de Cite, een maritiem museum is. De mensen danken mij voor de uitleg en lopen de door mij aangewezen richting op. Ik blijf staan want ik sta op Willem te wachten. Blijkbaar heb ik een informatieve uitstraling want een volgend persoon komt op mij af om te vragen of ik gids ben en informatie kan geven. Ik maak duidelijk dat ik ook toerist ben en dat er verderop een tourist office zit. Het kan ook nooit normaal. Ondertussen komt Willem voorbij rijden. Tsja, als je aan de telefoon zit vergeet je wel eens te stoppen op de plek waar je moet zijn🤣.

Willem wil zwarte spijkerbroeken kopen dus al lopend door het centrum vinden we een Levis winkel waar de spijkerbroeken aangeschaft worden. Supersnel en gericht winkelen is mijn motto. Voor de mensen die mij kennen, ik heb een bloedhekel aan winkelen😉. Hierna tijd om even een terrasje op te zoeken. Ik had vanaf de overkant vlaggen en tenten gezien dus dacht ik dat er al festiviteiten waren. We lopen er heen en wat blijkt, het is een soort kinder sportdag. 🙈. Niet wat ik had verwacht dus weer terug. Gelukkig zijn er genoeg terrassen en vinden we snel een plekje om wat te drinken.

Na een tijdje gaan we weer op pad. Naar Sainte-Mère-Eglise. Toch wel een favoriete plek. We worden al omgeleid naar een weiland om te parkeren. Ook horen we muziek op het plein. Bij de Stop bar halen we biertjes en Willem raakt aan de praat met een Amerikaanse militair. Die zijn er echt genoeg! Na ze van alles gevraagd te hebben maak ik een foto en worden we facebook vrienden. Nadat onze nieuwe vrienden weg zijn knoopt Willem een praatje aan met de net gearriveerde Duitse militairen. Ik kijk van een afstandje toe. Later nog even een winkel in voor een legerjas en daarna rijd ik naar st Vaast la Hougue. Hier gaan we eten bij een restaurantje en is het daarna niet ver meer naar het hotel. Na een douche nu dit verslag schrijven en relaxen. Wat zal morgen ons weer brengen😉.

Leuk om al die "oude" dingen te kunnen zien. Eigenlijk moeten jullie op 6 juni daar weer naar toe gaan met DDay...

Jetty 2024-06-01 07:53:12

Ha Jetty, de 6e zijn wij 's morgens om half 6 op Utah beach😉

Christel 2024-06-01 08:53:12

Wat een geweldige trip weer!