Trans Mongolië Express

Nederland, Apeldoorn

Reislustig als we zijn staat onze volgende reis in de steigers. Volgende onderneming kun je wel zeggen, want het is niet zomaar een reisje.
Op mijn zeventigste verjaardag stond er ineens een mysterypot in huis. Familie en vrienden die kwamen deden ook heel mysterieus. "Ja, je mag nog niet weten waarvoor dit is" en met een plechtig gebaar verdween er dan een briefje in de pot. Ada zelf was die morgen al met een grote gift begonnen en later, toen we de verjaardag met de kinderen vierden, puilde de pot zowat uit. En verder werd die dag met een quiz en een puzzel het doel onthuld. De kinderen en kleinkinderen hadden groot plezier, maar ik begreep er helemaal niets van. Al de kwartjes vielen later pas. Geheimzinnige teksten kwamen toen tevoorschijn, tot me bij het derde woord duidelijk werd dat het Cyrillisch schrift was en er Moskou bedoeld werd. En zo werd stukje bij beetje de bedoeling duidelijk.
Jawel de vaker uitgesproken wens om ooit met de Trans Siberië Express naar het einde van de wereld te rijden moest werkelijkheid worden. En zowaar, de opbrengst van de pot was genoeg voor een goede heen- en terugvlucht en de basisprijs van de trein. Ik kon alleen nog kiezen: de Trans Siberië (naar Vladivostok) of Mongolië Express (door Mongolië naar Beiijing). Die laatste werd het uiteindelijk.
Nu moesten dingen geregeld gaan worden. Dat lukte in 2017 niet meer (jawel, u kunt rekenen, ik ben dus al 71), maar inmiddels staat alles in de steigers. Alleen, 7819 km alleen maar in de treinzitten en bomen tellen? Dat leek me ook wat teveel. Al het moois van de culturen rij je dan zomaar voorbij. Dus kwam er uitbreiding. Module 1: Ada gaat ook mee. Module 2: we vliegen eerst naar St. Petersburg en blijven daar een aantal dagen. Module 2: dan de trein naar Moskou. Nog weer 250 km erbij. Bijna vier uur. Goed om er in te komen. Ook daar weer een (korter) verblijf. Vervolgens naar Yekaterinaburg, ook daar de stad bekijken. Dan Irkutsk om een paar dagen in een chalet aan het Baikalmeer te blijven (oppervlakte gelijk aan België), dan door naar de hoofdstad van Mongolië (UUlaanbaatar), waar we een paar dagen te paard de steppe onveilig maken en tenslotte door naar Beijing. Met uiteraard een uitstapje naar De Muur en veel adviezen van Franca.
Al met al belooft het heel wat.
Als u vrijdagmiddag 1 juni rond één uur een KLM vliegtuig ziet overkomen, zwaai ons dan even uit!

Hallo papa en mama, heel veel plezier alvast. Ik kijk alvast uit naar de blogs. Er valt vast heel veel te vertellen over deze reis. Wat Beijing betreft: had ik ook verteld waar je het beste Pekingeendrestaurant vindt (als je tenminste van Pekingeend houdt)? Goede reis (en de groeten aan DK).

Franca 2018-05-27 12:42:28

Wat geweldig om deze reis te gaan maken. Het zal voor alle "thuisblijvers" wel weer smullen worden om de verslagen te lezen en de foto's te zien. Doe je best Mari. We wensen jullie een geweldig mooie reis, heel veel liefs van ons

maarten en Liesbeth 2018-05-28 22:34:54

Hoi Ada en Mari, Ben benieuwd wat jullie allemaal gaan meemaken daar in het oosten. Op die lange treinreizen ontmoet je vast allerlei interessante mensen met ieder zijn of haar unieke levensverhaal. Niet te veel wodka drinken als ze willen verbroederen met jullie westerlingen die moedertje Rusland niet begrijpen. Veel plezier!

Fred 2018-05-28 22:48:40

Ada en Mari een hele mooie vakantie gewenst en ik volg jullie verslag! Geniet van je wens die nu in vervulling gaat Mari! Gr Henk en Wil

Wil v d Bruinhorst 2018-05-28 22:50:55

🙋‍♂️

Lennart 2018-05-29 01:17:40

Zo te zien beloofd het een hele mooie en avontuurlijke reis te worden. Veel plezier samen!

Kees 2018-05-29 12:40:06

Wat geweldig dat jullie op reis zijn en wat een mooie foto's ! We blijven jullie volgen en heel veel genot !

Joop en Korrie 2018-05-31 16:27:50

Nou ik ga met jullie mee lezen en kijken ! Wat een prachtige reis zal dit gaan worden ! Dus je ziet het Ada ik heb jullie gevonden .