Dag 18: Las Vegas

Verenigde Staten, Paradise

We beginnen de ochtend weer rustig met zelf gezette koffie en daarna 2 uurtjes aan het zwembad. Beetje poedelen, beetje lezen, beetje internetten.

Rond 10.00uur zijn we weer boven en maken we weer een lekkere zoete cinnamon tosti. Die zijn zo lekker 😋. Ze verkopen de poptarts ook bij de Jamin, maar deze smaak niet (is maar goed ook 😀).

We besluiten vandaag nog een kijkje te nemen bij de Hooverdam en gaan net voor elven op pad. Het is ongeveer 3 kwartier rijden. De auto lust wel een slokje en we gooien hem meteen maar vol. Hij moet morgen toch vol ingeleverd worden (nog maar niet aan denken🥲)

Wij gaan nog even langs onze grote vriend voor een lekker drankje voor in de auto.

Rond 12.15uur komen we aan bij de Hooverdam, betalen 10 dollar parkeergeld en lopen naar het visitorcenter. We hebben nog geen idee wat we gaan doen en of er nog tours beschikbaar zijn. We moeten door de security en staan plots voor de kassa’s. Er zijn nog plaatsen beschikbaar voor de Guided Dam Tour van 13.00uur. De Guided Dam Tour is de uitgebreide tour waarbij je ook de tunnels van de dam zelf in gaat. Nou laten we die dan maar doen. Eerst krijgen we een film te zien over het ontstaan van de dam.

In 1921 stelde Herbert Hoover, toenmalig minister van handel onder president Coolidge, de bouw voor van een hoge dam in de Boulder Canyon om de periodieke overstromingen onder controle te krijgen en het water op te slaan ten behoeve van irrigatie en gebruik door gemeenten en industrie. Hij voorzag een dam die zelfvoorzienend zou zijn, met een eigen inkomen uit de verkoop van elektriciteit die uit het water opgewekt zou worden. En zo geschiedde. Van 1930-1936 is er aan de Dam gewerkt en hij was 2 jaar eerder klaar dan gepland.

De tour wordt begeleid door een aardige dame, die denk ik erg moe is na zo’n tour. Ze praat zo snel dat ze amper haar eigen ademhaling bij kan houden😀. We zakken met een lift diep naar beneden. Tijdens de tour komen we bij de tunnels waar het water door komt, op de “plant” waar de generatoren staan en in tunnels in de dammuren waar je ook de originele trappen ziet waar de bouwers op en af moesten. Na een uur is de tour voorbij. Het was leuk en interessant maar heel eerlijk de tour is een beetje té goed betaald.

De tour eindigt boven op de dam en het is nog een stukje lopen terug naar de giftshop en de garage. Het is 41graden, erg blij dat de tour binnen was 😀. We koelen nog even af bij het “cool station”😉

We kopen nog een klein souveniertje en lopen terug naar de auto. Het is inmiddels tegen half 3.

Behalve de tosti van vanmorgen hebben we nog niets gegeten dus iets van een kleine lunch / snack gaat er wel in. We rijden langs een Outback Steakhouse en bestellen daar wat te drinken en een paar snacks om te delen. Uiteraard de heerlijke “ahi tuna” en een bordje “blooming onion” stukjes met een pittig sausje. Normaal zijn dit een voorgerecht en een bijgerecht.
Het was weer heerlijk 😋

Voor thuis halen we nog een paar dingetjes bij de Walmart en rijden dan door naar de “Strip”. Bij the Wynn parkeren we de auto (daar mag je de eerste 4 uur gratis staan, bij veel andere betaal je rond de 20/25 dollar tegenwoordig.

We lopen via het Pallazzo hotel naar het Venetian, vergapen ons aan de luxe van de hotels en steken de weg over naar het Caesars Palace, dit hele hotel is in sferen van het Romeinse Rijk. Eigenlijk willen we nog een kijkje nemen in het Bellagio met zijn altijd veranderde thema in de lobby, maar ik ben “op”. We lopen terug naar de auto en hebben stiekem weer meer dan 6km gelopen. . De afstanden tussen de hotels zijn echt enorm. Het is inmiddels schemerig en we rijden nog op de Strip, waar we nog filmen met de 360graden camera.

We eindigen de reis waar we hem begonnen, bij restaurant Texas Roadhouse. Edwin neemt de prime rib met friet en salade en ik een kleine supermalse Dallas filet met appelmoes en salade. Zo lekker heb ik een streak zelden gegeten.

Rond 21.00uur zijn we pas weer op de kamer, pakken snel de koffers in en gaan snel slapen. Wekker gaat vroeg morgenochtend.

Zo eindigt weer een prachtige rondreis. We hebben dingen op herhaling gedaan en een heel nieuw stuk bezocht. Colorado was prachtig , weer zo anders dan Nevada, Arizona en Utah, de andere 3 staten die we deze reis hebben bezocht. In de bergen hebben we super veel geluk gehad met het weer. We hebben heel de reis geen regen van betekenis gehad.

Rondreizen beviel ons weer prima en af en toe meerdere overnachtingen op een plek was erg fijn en relaxt. Opstaan deden we bijna elke ochtend heel vroeg, om optimaal van het daglicht te genieten.

Plannen voor volgend jaar zijn er nog niet, maar wie weet 😀

Morgenochtend vliegen we om 9.25uur naar New York om daar vanuit door naar Brussel te vliegen. Als alles volgens planning verloopt landen we omstreeks 8.45uur op Brussel. Heel fijn is dat we onze Joep meteen op mogen halen en niet hoeven te wachten tot 17.00uur ‘‘s middags.

Heel indrukwekkend die hooverdam!! Prachtige foto's weer 🤩 hele fijne reis terug 😘

Saskia 2024-09-09 17:32:56

Super mooie foto’s 🤩

Benjamin 2024-09-09 23:21:33

Wow wat een mooie afsluiting van de reis. Fijne terugreis

Tamara 2024-09-10 06:12:43

Goede reis terug!

Andrea 2024-09-10 07:21:22

Mooie foto's en een fijn verslag. Goede vlucht terug en gauw naar Joep

janny 2024-09-10 08:40:22

Heel mooi foto’s. Die hooverdam heel mooi in beeld gebracht. Goeie vlucht terug