Dag 12: Durango - Silverton Narrow Gauge Railroad Train

Verenigde Staten, Montezuma County

Eindelijk een beetje uitgeslapen vanmorgen, 7.00uur wakker en meteen maar eruit.

Ontbijt is inbegrepen, we gaan dan maar even een kijkje nemen. Een lekkere wafel gedeeld en wat yoghurt gegeten. De kamer ligt trouwens erg leuk, aan het binnenzwembad.

Terug op de kamer pakken we de rugtas en lopen op het gemak richting het station. We gaan vandaag een (stoom) treinreis maken naar Silverton door de bergen. Van een hoogte van ca. 2000 meter naar ca. 2800 meter. Onze trein vertrekt om 9.45uur maar je moet je rond 9.15uur melden. We hadden nog tijd genoeg om even langs de bekende french bakery te gaan om wat lekkers te halen voor in de trein. Ook het museum wat bij de Railroad hoort vereren we nog even met een bezoek. Leuk museum, maar het is tijd voor vertrek!

Rond 9.15uur stappen we in onze open Rio Grande wagon. Fijne wagon, met open blik naar buiten en een 2-persoonsbank. Om 9.45uur wordt ‘All Aboard’ geroepen, de stoomtrein fluit en dan rijden we weg. En hij blijft maar fluiten, zo leuk!

Daarna verlaten we Durango en rijden we langs de Animas River. Ook zo leuk is dat mensen vanuit de auto of op het pad langs de spoorlijn lopend of fietsend allemaal zwaaien. Wij zwaaien uiteraard terug, we lijken de koning en koningin wel 😀. Na een minuut of 20 opent de catering in 2 wagons voor ons en kopen we een guide book en een souvenir beker. De beker mag je de gehele treinreis, zowel heen als terug, onbeperkt vullen met koffie, thee of frisdrank. Voor 12 dollar heb je een leuk souvenir en drank onderweg 😀

Wij zitten aan de rechterkant en dat is de beste kant voor de heenreis. Je komt op die manier vaker langs de afgrond en water dan de andere kant. Op de terugweg heeft de linkerkant dit uitzicht.

Na een stop bij Rockwood rijden weer we verder en het uitzicht wordt echt alleen maar mooier en mooier. We komen nu ook in de bergen en dat is echt schitterend. We genieten enorm en maken veel foto’s en Edwin maakt vele filmpjes. Het weer zit ook goed mee, lekker zonnetje en blauwe lucht met wat wolkjes.

Dan maken we weer een stop. Deze keer om water bij te tanken. Het is echt prachtig rijden. Ik vind treinreisjes altijd al leuk, maar dit is toch wel even wat anders dan de NS in Nederland 😂. We stoppen onderweg nog een paar keer en rond 13.15uur rijden we Silverton binnen.

De terugreis zal om 15.15uur vertrekken en we worden verzocht om rond 15.00uur weer in de trein te zijn. Ruim anderhalf uur de tijd om in Silverton wat te lunchen en te shoppen.

Lunchen doen we simpel. We delen een sandwich en een kop chili. Beiden zijn maar mwah mwah. Maargoed de magen zijn weer even gevuld.

We bekijken nog wat winkeltjes en kopen een leuk souvenir voor thuis. Daarna is het weer tijd om op de trein te stappen.

Helaas slaat het weer om, net als wij in de wagon zijn begint het flink te regenen. De grijze lucht kondigde het al een beetje aan.

De trein vertrekt weer en het wordt uiteraard wat koud in de open wagon door de regen. We verhuizen naar een wagon voor ons, die dicht is. Maar die wagon is echt veel minder leuk. In de open wagon heb je zoveel beter zicht. Als het droog is verhuizen we weer naar onze eigen plek. Het eerste uur is aan de onze kant erg mooi, maar daarna veranderd het uitzicht weer en heeft de andere kant het mooiste uitzicht. We lopen wat op en neer tussen de linker en rechter kant. Edwin was net naar de catering wagon toen er ineens “bear bear” geroepen werd. Er zat een beer hoog in de boom, erg bijzonder. Edwin had hem gelukkig in een andere wagon ook gezien. Later ook nog een hert gezien. Rond 18.45uur rijden we Durango weer in. Dit was echt een schitterende treinreis. Je zit bijna 3,5uur enkele reis in de trein, maar je verveelt je eigenlijk geen moment. Het uitzicht blijft gewoon prachtig.

Als we in Durango uitgestapt zijn, lopen we terug naar ons hotel (ligt op 4 minuten lopen van het station), frissen ons even op en rijden dan naar een bbq tentje waar we snel wat eten. We dachten een kleine hap, maar het was weer teveel en hebben niet alles opgegeten.

Het was vandaag een prachtige dag! Een dag waar ik tijdens deze reis echt naar uitkeek en precies was zoals ik verwachte 😍

Schitterend! 😍

Andrea 2024-09-04 07:01:59

Wat leuk die teinreis had je thuis al benoemt. Super ervaring en mooie fotos weer

Tamara 2024-09-04 07:32:19

Miste m'n krantje al,maar het verhaal en de prachtige foto's, maken het al weer goed🤣. Lijkt ons ook geweldig om op die manier met de trein te gaan. Groetjes Saskia en Conny 😘.

Conny 2024-09-04 07:48:13

Prachtige fotos weer!!!

Kees 2024-09-04 10:39:45

Is niet te vergelijken met de stoomtrein naar Borsele 🤣🤣. Heel mooi door gebergte Wij zien de beer niet