Prachtig Praag

Tsjechië, Praag

Een verkort stedentripje naar Praag is het geworden met dank aan Transavia. Tja, je boekt je ticket ruim 10 maanden terug maar ineens gaat er geen vliegtuig op donderdag. Dus het wordt vrijdag heen en maandag terug. Praag in snel tempo....maar met de temperatuur van 30 graden gaan we dat aanpassen. Vooral genieten, goed hydrateren en we zien wel hoe ver we komen.

Mijn rit naar Vliegveld Eindhoven was behoorlijk stressvol. Gelukkig was ik op tijd van huis gegaan want ik deed er maar liefst 3 uur over....wat zeg je nu? Ja echt waar, drie uur! Het had in normale omstandigheden in 1,5 uur gemoeten.
Eerlijk gezegd zag ik Leonie al in haar eentje in het vliegtuig zitten. En in haar uppie in het hotel... wat nou als er morgen pas een andere vlucht gaat? Ga ik dan evengoed nog...
Maar al snel was die gedachte weg want ik was toch goed op tijd van huis gegaan...en op Eindhoven Airport gaat alles veel sneller dan op Schiphol. Zelfs als ik om 12 uur zou arriveren op de parkeerplaats in Eindhoven dan zouden we het redden.
Leonie had intussen alle tijd, werd door haar vader in een half uur tijd naar de luchthaven gebracht. Ze heeft een uur en een kwartier reizigers en het wel en wee op Eindhoven Airport kunnen bekijken.
Maar goed, ik kwam om 11.30 uur de parkeerplaats op. Gelukkig gingen de slagbomen voor me open. Ik was een dag te laat dus had zomaar gekund dat de slagboom daardoor van slag was...
Leonie vangt mij op in de vertrekhal, wijst direct naar de toiletten. Goed bedacht, de nood was hoog.
Met een uur op de klok voor vertrek nog snel een broodje gescoord en op kunnen eten en dan aansluiten in de rij om te boarden.
De vliegtijd is slecht een uur, een wippie!

Op het vliegveld van Praag gaat het heerlijk vlot. Trolley van Leonie, kon niet meer meer in de cabine dus moest ik het ruim en dan moet je wachten bij de lopende band, kwam vlot. Kaartjes voor het openbaar vervoer zijn snel gekocht, een 3 dagen-pas dus ook daar meteen in voorzien. Er staat een bus en daar stappen we meteen in. Zo stroef als de dag begon zo vlotjes gaat het nu haha.
Bij een metrostation loopt de hele bus leeg, het is een paar haltes naar een station in de buurt van ons hotel. We komen erachter dat ons hotel, in de oude stad, op een hele fijne plek ligt.
En wat een lekkere kamer, op de begane grond, zelfs een keukentje met koelkastje, en de airco staat aan.
Spulletjes uit de tassen en op pad.

Eerst lekker een terras met een koel drankje daarna wat dwalen door de stad. Veel winkels, restaurants en terrasjes. Al snel staan we op het
Staroměstské náměstí.... Tsjechisch is niet mijn sterkste kant. Het is het oudste plein van de stad met de wereldberoemde astronomische klok.
Op ieder heel uur komen er achter twee luiken 12 apostelen voorbij.
Eerst luidt de dood (een skelet) de bel, de betekenis is dat je weer een uur eerder bij de dood bent...
Wij hebben oog voor de 12 apostelen en vergeten die hele dood...daar moeten we later toch nog even voor terug.
De apostelen hebben toch een ietwat Efteling gehalte...
De klok an sich is prachtig. Mooie kleuren, niet direct een duidelijke wijzerplaat maar met enige uitleg is de tijd te zien.
Ook welk sterrenbeeld er is, de stand van de zon, welke heilige dag het is...
Ik zet een vinkje bij dit bezoek, deze klok te zien stond op mijn lijstje.

Naast ons hotel is een bar-restaurant waar ze verrukkelijke burgers serveren, Sad man's tongue. Wat een leuke tent, een wachtruimte (een kwartiertje wachttijd voor een tafeltje vrijkwam) met banken in zebra en panterprint. De burgers en ook de friet zijn heerlijk, ja dit waren zeker de beste van Praag.
De zon is al onder en we lopen nog een stukje, naar de Moldau met uitzicht op de Praagse Burcht. Het is een zwoele avond, flink wat volk ook. Vooral op de Karelsbrug (14e eeuw) is het druk.
Weer terug lopend naar ons hotel kopen we wat water en drankjes, kunnen in het koelkastje.

De start in prachtig Praag was prima!

Prettige stedentrip lieverd! Mooie stad om te ontdekken. Lieve groet uit België van allemaal.

Ellen 2024-09-07 07:13:05

Wat een geluk dat je zo goed op tijd van huis gegaan was!!!! En wij mogen ook weer meegenieten van deze iets korte trip naar Praag echt zoooo leuk!!!! Heel veel plezier, geniet!!! En leuk je verslag en foto's weer te lezen en te zien, dank daarvoor!! Liefs Anneke O 😘💗

Anneke O 2024-09-07 08:52:44

veel plezier en genieten van die mooie stad. ik zit nu in Zuid Kreta. valt niet veel over te vertellen behalve dat het warm is, gezellig en heerlijk zeewater. 🌞

joke 2024-09-07 09:00:55

Gelukkig was je optijd en ben je veilig aangekomen. Ziet er nu al prachtig uit. Geniet ervan lieverd. 😘

Denise 2024-09-07 13:23:58

Praag is echt prachtig hè? Heel veel plezier voor jullie allebei!😘

Nicole 2024-09-07 13:27:16

Veel te zien en te genieten in deze stad met dat bijzondere historische centrum. Fijn dat het hotel zo goed gesitueerd is. Maak er twee relaxte dagen van!