Van Estella naar Luquin

Spanje, Luquin

Van na nr heb ik dus luxe geslapen in een pension. Ik kon niks anders vinden. 8k had de wekker om 8 uur gezet, maar werd al om 7 uur wakker. Tsja, want doe je dan? Gewoon omdraaien dus. Vandaag niet zoveel kilometer bleken er toch nog 15 te zijn. De herbergierster vertelde mij net dat ik de camino Primitivo heb gelopen. Die schijnt lastiger te zijn, maar wel veel mooier. Was ook meer door het bos. Scheelt ook in temperatuur.
De start vanmorgen begon met een ontbijt patisserie. Ze hebben daar allerlei lekkers en koffie. Een sport croissantje met bakkersroom gegeten met een kop coffee americana. Gelijk maar een broodje voor onderweg en een stokbrood. Vanmorgen was er markt op het plein en ik heb ook maar een paar bananen gekocht.
De route, hoe kan het ook anders, begon weer met een flinke klim van een paar kilometer. Dus hijgen, ff stilstaan, en weer door. Ik moet echt eerst op gang komen. Onderweg zie je steeds meer wijngaarden en rioha streek is in aantocht. In de verte zie ik er soort van piramide met bovenop een oude vesting. Eerst dacht ik nog dat daar mijn slaapplek zou zijn. No way, dat ik daar naar toe klauter. Het blijkt al van 1200 te zijn en diende ter verdediging van de omliggende plaatsen.
Bij de bodega(foto) heeft de eigenaar speciaal voor de pelgrims een wijntap gemaakt. Erg leuk. Ik heb de wijn geproefd, maar ik vond m te zuur.
Stilletjes aan begin ik me een beetje zorgen te maken, want de route die ik dacht te volgen loopt volkomen anders. Nu weet ik waarom, maar op dat moment riep ik verschillende keren een aantal heiligen aan. Wat nou brede veldpaden en een vlakke route. Niks ervan. Haha, maar mooi was het wel.
Ik kwam ik het gehucht Luquin en daar was een albergue. Ik dacht meteen, dat wordt m. Het is een oud gebouw en alle vloeren staan scheef. Heeft wel wat. Bedje opgemaakt, ingeschreven, stempel in het pelgrimspaspoort en op naar de bar voor koffie en misschien dat ik daar vanavond ook eet. Ik kan ook zelf eten klaarmaken er staat pasta en nog een paar andere ingrediënten en ik heb nog we chorizo worst. Eerst maar eens kijken of er nog meer pelgrims komen.

Ja, die Willy, prachtig om je zo te volgen. Zet’m op💪👣👣👣👍

Carin 2021-09-02 18:49:42

Hahhaa, "Camino Primitivo" De caminowandelaars hebben dus ruime keuze om tot hun doel te komen EN onderweg veel wijn(boeren) die natuurlijk ook van hun handel af moeten en "testers" nodig hebben en als d'r dan ook kunt slapen, nou...... Als ik zo tussen de regels lees, dan is dit _ primitieve- pad wellicht het meest rechtstreekse EN ( niet onbelangrijk) je bouwt natuurlijk zo ( onbedoeld) wel extra conditie op hé EN je ziet ook nog eens wat meer localere dingetjes, want het pad is oud, heel oud , Wandel ze en geniet van dat wat er voor je ligt Die Primitivo is dus feitelijk een positivo, 'n soort geschenk per vergissing

Broertje Jan 2021-09-02 20:17:52

Zo, wandelaar! Ontberingen (of is het, zoals ' broertje Jan' al schreef, tenminste ook bouwen aan de conditie) EN dik genieten tegelijk, mooi toch?! ;-) Mooi om zo je voettocht en wat je daarin ervaart te kunnen volgen. Ergens diep in mij voel ik een kriebel die ik .niet goed plaatsen kan (en niet weet of ik dat ook wel wil ... :-))) Veel mooie ervaring gewenst voor wat komt! Ik blijf met belangstelling je verslagen lezen! Groet, Dirk.