Van Pamplona naar Uterga. Ca 18 km

Spanje, Uterga

Vanmorgen om 08.30u vertrokken uit de albergue Jesus y Maria. Goed geslapen en om 06.00u uit mezelf wakker geworden. Maar ik had de wekker om 06.45u gezet en als rechtgeaarde autist draai ik me dus weer om. 🤣🤣🤣
Er was geen ontbijt in de albergue, dus ontbijt in een bakkerijtje. Lekkere koffie, croissantje, lekker broodje voor onderweg en een stokbroodje. Lekker de tijd genomen, want het was een lekkernij.
Vervolgens de stad uit. Daar heb ik 1,5 uur voor nodig gehad. De stad heeft een enorm universiteitscomplex. De vestingstad was mooi, maar de rest was gewoon een stedelijk gebied met veel lawaai en ik was blij dat ik er uit was.
De route liep door de gemaaide korenvelden en er was weinig tot geen schaduw en het was al gauw 30 gr. Veel drinken dus. Ik kwam een hoop dezelfde gezichten tegen, waaronder een Zuid-Koreaan. Hong heette hij. 69 jaar.Gisteren hebben we nog met elkaar gezongen. Hong was ook in Nederland geweest. Kokkenhoch en vah Hoch vond hij toch wel heel mooi. Het duurde even voor bij mij het kwartje viel en dat hij de Keukenhof en het van Gogh museum bedoelde. 😂😂😂😂
De paden waren redelijk goed begaanbaar. De bedoeling was, dat ik in Ziriquiegue zou overnachten. De Albergue was echter tot oktober gesloten i.v.m. covid. Onverwacht moest ik dus 7 km extra lopen en niet zomaar 7 kilometer. Ca 2 kilometer steil omhoog en 3 km kilometer steil naar beneden over keienpaden. Uitkijken dus, dat je je nek niet breekt. Wel een aanslag op de knieën. Het ging mij wonderwel goed af. De beentjes van Hildegard doen hun best. 500 meter onder de top was mijn water op. Shit en ik had al 2 liter maat was vergeten om in het vorige dorp bij te vullen. Er was een bron vlak voor de top. Die druppelde en bushcraftstyle een touwtje om de uitloop naar de fles e hoppa; water. Het zag er echter troebel uit en heb me er toch maar niet aan gewaagd. Op de top had je een gewéldig panorama van de bergen in de verte, omlijst door de stalen figuren van Puerto Del Reine . Wel lelijk dat er ook zoveel windmolens op die top staan. Dat doet toch wat af aan het gevoel.
Op de top stond ook een camper. Een vader met zoon. De zoon ging met zn. Mountainbike de berg af. Ik ging naar ze toe om om wayer te vragen. Natuurlijk kreeg water en ik kreeg een 1,5 literfles in mijn handen gedrukt met 2 duimen omhoog en met een Buen Camino werd ik weer uitgezwaaid. Top. Dat doet goed.
De afdaling was zwaar en soms ronduit link. Erg steil en alleen maar keien met ad en toe afgewisseld met keien. Ik was blij dat de afdaling op een bepaald moment wat vlakker werd. Gisteren toevallig nieuwe wandelstokken gekocht. De oude waren de verbindingen van kapot. Dat voelde niet veilig meer. Blij met mn nieuwe stokken en nieuwe rubbers, want dat getik op de weg ben je op een gegeven .moment goed zat.
Eindelijk aangekomen in Uterga. Ingecheckt, gedoucht, wasje gedaan en een biertje gedaan. Klaar voor vandaag. Morgen is er weer een dag en heb mij voorgenomen om er een rustiger dag van te maken. Er wordt onweer verwacht in de middag en ik wil daarvoor op de plaats van bestemming zijn. Niet vanwege de regen, maar de bliksem.

Leuk om te lezen allemaal! Lekker slapen en morgen weer een nieuwe dag!

Juul 2021-08-30 21:44:31

Nou Willie, je bent gelukkig goed op dreef : niet alleen met wandelen ( en klimmen, klauteren en dalen 🥵), maar ook met je beeldende verhalen en prachtige foto’s. 😊Mooi om dit zo te volgen.