Van Valcarlos naar Roncesvalles. Ca 13 kilometer omhoog.

Nederland, Benschop

Een tocht van alleen maar stijgen naar een hoogte van 1040m. Dat heb ik geweten. Ik was helemaal uitgewoond. Stijgingen van 15 tot 20%. Dacht je ff klaar te zijn en een recht stuk te krijgen. Niks ervan. Alleen maar bergop. Ik ben heel blij, dat ik dit achter de rug heb.
Een uitdagende tocht met mooie vergezichten en geitenpaadjes van 40cm met een afgrond naast je. Dan zet je je voeten en je stokken toch wel zorgvuldig neer. Ik ben de hele weg langs een bergriviertje gelopen. Eerst nog op de grote weg en later het bos in. Veel vogeltjes, sprinkhanen en hagedissen gezien. Die laatsten lagen vaak te zonnen op het pad. Roncesvalles is in de 8e eeuw een slagveld geweest van Karel de Grote. Het plaatsje stelt niks voor. Er wonen 28 mensen, maar zoals je op de foto ziet staan er een groot klooster en 2 restaurants. Verder is er niks. Morgen richting Pamplona. De hoogtemeters zijn dan flink minder en dat is nodig ook, want ik heb behoorlijk zere benen.