Dag 9, van Logroño naar Najera.

Spanje, Nájera

Vroeg wakker en met een bakkie zwart op de herberg uit. Lopend langs de pelgrimsbron voor het nodige water. Een goed ontbijtje bij een modern barretje en hierna kunnen we aan de tocht van vandaag beginnen. Weer een wat langer stuk. Legroño uitlopen is best mooi. Over een pad met bankjes en cypressen. Uiteindelijk bij een meertje met veel karpers. Hierna druiven akker na druiven akker. Je zult weten dat je in de Rioja streek bent. Een wat langer stuk wit pad langs de snelweg brengt ons bij een mooie lunchstek. Hierna nog een 10 km tot Najera. De laatste twee plekjes in de Albergue. Kamertje met 4 bedjes. Leuke plek. Na wasje/dasje (was laten doen hier!, luxe!!) een flesje joven wijn op een bankje aan de rivier. Rondje door dorp gelopen. Helaas is het klooster/museum dicht op maandag. Een salade op een terrasje gegeten en daarna de kerkdienst. Een bijzondere pelgrimszegen na afloop. Naar voren geroepen en de bel drie keer mogen luiden na aanraken schelp (eren van de route), hand op het kruis (de pilaar in het Portico de Gloria in Santiago), en de bel drie keer luiden voor Maria, Christus en Santiago. Best emotioneel. Grappig was de bijeenkomst hierna nog even in de sacristie. Priester zonder gewaad in zijn gewone kleding en een leuk mannetje a la “Manuel from Barcelona” die het vertaalde allemaal. We kregen nog een stempel, prentje en bedeltje. Hierna lekker bedje in, op naar morgen. 42774 stapjes, 32,08 km.

Ziet er weer mooi uit en leuke verslagen weer van de reis.

Bas Denie 2019-10-08 07:49:03

Heel leuk jou verslag wij zijn in 2016 gestopt in Logrono en daar in 2017 weer begonnen tot Santiago. Leuk om de foto's te zien en jou verslag. Goede tocht verder met mooi weer. Groetjes Wim en Marian.