Van Alcazarén naar Puente Duero.

Spanje, Puente Duero

De day after het feest. Stilletjes in het dorp. Het is nog koud als ik de landerijen weer in loop. Vorst aan de grond. Helder. Weer afwisselend open land en Tierra de Piños, pijnboom land. Weer lange rechte stukken. Heerlijk rustig. Na een km of 15 loop ik Valdestillas binnen. Zondag, kerktijd. Ik hoor de dienst. Kroegje er tegenover lijkt me even beter. Een fantastische hamburger, bakkie en een caña. Het is na twaalf!!! :-) De kerk gaat uit, bar loopt vol. Mannen aan de bar, vrouwen aan de tafeltjes. Mijn tijd om even naar deze kerk te gaan. Wat een pracht en praal weer. Je hoeft echt niet kerks te zijn (zoals ik dus) om hiervan te genieten. Vooral een Mariabeeldje in een glazen kastje trekt mijn aandacht. Ter grootte van een Barbiepop, maar zo mooi, zo verfijnd. Ook het retablo achter het altaar is weer fascinerend. Een raam achter Maria. Aparte belichting. Van de dame in de kerk ook weer een cello (stempel) in mijn Credencials gekregen. Deze beginnen al wat te worden!! In de dorpsstraat een gesprek met drie generaties. De jongste (13) spreekt Engels, even oefenen voor hen. Nummer 14 is hier nog steeds DE voetballer. Een legende!!!!! Hierna nog 9 km naar Puente Duero, de brug over de Douro zoals ze deze rivier uiteindelijk in Porto noemen. (Geen port hier nog!) Grappig, daar was ik dit voorjaar uitgebreid. Hier nog een wat smaller stroompje. Deze laatste 9km voornamelijk langs een drukkere weg. Niet gewend meer. Deze route is echt bijna geheel zonder asfalt. Ook laat ik alledrie mijn medelopers achter bij het station. Zij moeten maandag weer aan de slag. Toch fijn om een paar dagen vaste medepelgrims te hebben. Elisa, Jacinto en Alberto waren erg gezellig om albergues mee te delen. De herberg in Puente Duero is weer een juweeltje. Arturo, de hospilatero, is ook voorzitter van de locale Camino vereniging. Ook contacten met onze NL vereniging gezien de magazines op de leestafel. Mijn Spaans goed kunnen oefenen. Mooi!!! Er kwam later op de avond nog een clubje (3) lopers binnen. Bleek een TV ploeg te zijn die stukjes van de route lopen en filmopnames maken. Eén loopt, een filmt en de derde houdt de plu op!! 😂. Arturo is een fantastische vent. En de albergue een zekere stop/aanrader voor wie deze route loopt. 35.800 stapjes, 26,8 km.

Gert. Weer heel leuk om jouw zo met lezen en foto's te volgen.

Joke 2018-11-05 12:55:55

¡Hola Gert! We hadden je gisteravond al gemist! Maar gelukkig heb ik nu (13:30 u) je 'dagreis' weer kunnen volgen. Je tocht door een heel ander landschap is ook nu weer een heel bijzondere ervaring. Maar, net als de vorige keren, met bijzondere ontmoetingen. ¡Buen Camino!

Lies (G.) 2018-11-05 13:40:52

Ja mooie Albergue. Zo te zien idd koud in de ochtend, leuk om je dagtrip mee te lezen. Buen Camino morgen!

Rianne 2018-11-05 17:35:29

Hoi Gert, Ik was zaterdagavond naar een spetterende flamenco-avond in de schouwburg. Daar lees ik bij jou nou nooit iets over..... Wel allerlei dorpsfeesten en feestjes..... Gelukkig heb jij niet gedanst deze keer, (hoop ik). Is flamenco meer iets van Zuid-Spanje? Alhoewel, toen wij in Zuid-Frankrijk waren zijn wij ook naar een Spaans flamencogezelschap geweest.....

Désirée 2018-11-05 19:42:36

Wat maak je toch veel kilometers per dag en nu zit het al bijna op toch? Deze foto's laten idd wel een andere omgeving zien. Maar ook daar stap je dus moedig door. Buen Camino