Markina-Xemein - Gernika/Guernica

Spanje, Markina-Xemein

Een zelfde soort tochtje als gisteren. Landelijk en bos-open-bos-open landschap. De laatste km's met Maria (what's in a name again op zo'n soort tocht?!) samengelopen.
In de ochtend in Bolibar (ja, de bakermat van de voorouders van Simon Bolivar die uiteindelijk het huidige Bolivia heeft gesticht) een kerk bezocht waar de beheerder/koster uitleg gaf. Na het stempel gehad te hebben weer twee uurtjes verder. In het volgende dorp was er een dienst waar dezelfde man nu de dienste leidde. Hij legde de dienst stil en wees de dorpelingen op mijn (pelgrim) aanwezigheid. Ik voelde me vereerd en opgenomen in het geheel. Je vindt hier ook steeds overdekte ossen-steen-trek-banen, een lokale traditie. Over een meter of 50 moeten die beestjes een zwaar steenblok heen er weer trekken. Net onze trekker-trek :-) Door naar Gernika/Guernica. De stad die in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog in opdracht van Franco door de Duitse luchtmacht is platgebombardeerd als een soort van test. Het schilderij van Pablo Picasso genaamd Guernica is nog steeds een indrukwekkende nalatenschap aangaande deze tragedie. De herberg is netjes, alleen helaas niet geslapen. In de slaapruimte lag een volledig doorgedraaide koekwaus. Met kleren en schoenen en al aan op bed, alleen maar te pruttelen en praten de hele nacht. Voor het eerst met een mes naast me geslapen. Raar, maar ik voelde me echt bedreigd. Niet leuk. Totaal 27,2 km.