Dag 4, van Zubiri naar Zabaldika.

Spanje, Esteribar

Een stevig dagje. Vroeg begon het gerommel en geknisper weer. Om zeven uur het ontbijt. In tegenstelling tot het diner gisteravond een wat matte sfeer. Om half acht de regen in en in regenjas en met hoes om de rugzak naar de abdij van Neill gelopen. Net even na Llarratz. Ik heb daar in 2016 een week gewerkt. Alsof ik niet weggeweest ben. Fons in een mooi gesprek met Neill en ik sta als vanzelf de bezoekende pelgrims te woord te staan, uitleg over de abdij te geven en stempels te geven. Apart wel. Daarna een paar bakken koffie en nog een ‘bijpraat’ gesprek met Neill inclusief een rondleiding nog. Ook in de klokkentoren geweest en de klok van The Abbey / La Abadia geluid. Afscheid genomen van Neill en doorgelopen naar Zabaldika. Hier een tweede afscheid van Fons dit keer, ook best zwaar. We spraken af een paar dagen apart te lopen zodat hij ook de ‘alleenloop’ experiance kan ontdekken. En dat is gebeurd, ik bleef bij de nonnen en Fons is doorgelopen naar Pamplona. De middag was rustig. Wasje en wasje weer, wat gelezen en om 18:00 de kerk van het klooster bezocht. Hierna het gezamenlijke eten in de albergue en om 20:30 een bijeenzijn in de kerk om te praten over het waarom de Camino eenieder aantrekt en wat je er uithaalt. Ook hebben verschillende mensen een stukje in de kerk gelezen waaronder ikzelf over Elijah. Een Braziliaan en een Italiaanse hebben ook heel mooi gezongen. Bijzonder weer. Nu in bedje na 22179 stapjes en 16,64 km.

Wat bijzonder weer om je reisverslag te lezen. Hopelijk zijn de volgende dagen met minder regen.

Joke 2019-10-02 22:22:27

Tegen regen kun je je kleden. Maar 's-morgens op veel te vroege tijd inpakken is een euvel wat niet uit te roeien is. Van dat geknisper met plastic e.d. wordt iedereen wakker. Wat een egoïsten. Kijken nergens naar alleen naar ikke, ikke ,ikke. Voor sommigen een reden om nooit meer een Camino te lopen. Heel jammer. Hoop dat je geniet van de mede-pelgrims, de mooie steden en dorpen en de natuur. Buen Camino!