Dag 2, van Bilbao naar Roncesvalles.

Spanje, Navarre

Vanochtend in het Ganbara Hostal lekker ontbeten. Rugzak weer wat herpakt en langs de rivier en het Guggenheim naar het busstation gelopen. Strak om 10 uur met de bus in twee uurtjes naar Pamplona. Mooie rit. Direct na aankomst kaartjes voor de 15:00 bus van Artieda naar Roncesvalles gehaald. Verder de oude stad van Pamplona verkend en geluncht. Net na drie uur vertrokken en hier om 16:15 bij het grote klooster in Roncesvalles aangekomen. Kleertjes en lijf gewassen en daarna het terras van Casa Posada op voor een biertje. Om zeven uur de hap, acht uur de pelgrimsmis met aansluitend de pelgrimszegen. Daarna terug naar het klooster en de slaapzaal. Om negen uur in de slaapzak. Heerlijk nachtje slapen en morgen begint de looptocht. Nu zo de oogjes sluiten na 16977 stapjes en 12,73 km.

Nostalgische plaatjes. Alweer 12 jaar geleden begonnen in St. Jean Pied de Port aan de 800 km. lange tocht over de Pyreneeën naar Roncevalles via Burgos, Leon naar S.de C. Een tocht om nooit te vergeten. Maak er een mooie tocht van. Wat me het meest is bijgebleven waren de ontmoetingen in refugio's en de mooie Spaanse dorpen, steden en het landschap. En eenmaal begonnen aan zo'n tocht, dan volgen er dikwijls meer. Ik heb er nu vijf Camino's opzitten en kijk al weer uit naar de volgende. Veel succes en een Buen Camino!