Dag 5 ROV 80 km

Nederland, Den Nul

Vanmorgen een gezellig ontbijt met vier andere vrouwelijk gasten, waarvan met twee ik gisteravond op het terras al gesproken had. Het zijn twee zussen, dat kun je niet zien, maar de komt uit Markelo en de ander uit Groenlo en zij fietsen voor de tweede keer samen een kleine week. De andere twee dames komen uit Tilburg en fietsen de landelijk pontjesroute vanuit Leeuwarden. Heb wel een goede nachtrust gehad maar was nog wel warm en het begon vannacht hard te waaien en dus het raam maar dicht gedaan. Gisteravond nog een wandeling door de mooie stad Deventer gemaakt en eenvoudig bij Mac Donalds gegeten. De ontbijttafel stond vol met allerlei lekkere dingen, maar heb het maar bij brood en een yoghurtje gehouden.
Vanuit Deventer ben ik via Diepenveen naar IJssel gereden en kwam toen langs de Ijssellinie waar we met de Historische Kring Terpengebied een dagtocht hadden voorbereid en toen kwam de Corona, en zijn we later naar Sneek verhuisd.
De Ijssellinie is aangelegd tijdens de koude oorlog om de vijand tegen te houden, maar heeft nooit gefunctioneerd en nu hoeft het helemaal niet meer. Voorbij Olst kreeg ik een stevige miezerbui maar ben doorgefietst en waaide vanzelf weer droog. Vanaf Wijhe fiets je aan de rivierzijde en ben afgebogen naar Windesheim waar een mooie kerk staat dat bierbuik van het klooster was. Voor Zwolle kom je langs de IJsselcentrale wat geen mooi gezicht is. Heb niet de route naar het centrum genomen maar over de dijk doorgefietst naar het Engelse Werk waar ik wat genuttigd heb en ook nog een dikke regenbui kwam. Via het Katerveer naar het Zalkerveer om met het pontje over te varen. Het waaide nog steeds hard en er was aardig golfslag en deining op de rivier. Wilde de kerk in Zalk bezien daar de deur openstond, maar er was net een trouwdienst bezig. Vanaf Zalk weer langs de dijk en langs het Reevediep een omlegging van de rivier bij heel hoge waterstand. Zo kwam ik al om drie uur in Kampen aan en heb daar de Broerekerk bekeken, het is een immens groot gebouw dat deels ook gerestaureerd wordt. De winkelstraat doorgelopen was het nog geen vier uur dat ik ben nog maar op de fiets gestapt om het oudste kerkje van Overijssel te zien in Wilsum, weer terug via Genemuiden en op weg naar het overnachtingsadres, waar ik hartelijk werd ontvangen.

Weer een heel leuk verslag en mooie foto's.