Dag 4 ROV 80 km

Nederland, Deventer

Toen ik vanmorgen wakker werd stond de gastvrouw al bij de deur en het ontbijt stond al klaar, want die zou gaan sporten en of ik direct kon afrekenen want zij was pas tien uur terug. Dus kon ik rustig ontbijten en me klaarmaken voor vandaag, vanwege de warmte had ik minder goed geslapen. Henk zou vanmorgen de kerk openen om tien uur voor bezoekers, maar toen ik daar half tien was kon ik er al wel in, want Henk was er al om koffie te zetten. De kerk is erg aangepast, de banken zijn eruit en het liturgisch centrum is tegenover de oude preekstoel. Mooi om toch weer een kijkje te kunnen nemen en herinneringen op te halen. Vanuit Goor naar Diepenheim gereden, waar mensen mij vroegen of ze op de kastelen route zaten, dat kon ik niet bevestigen, maar er stond wel een groot informatie bord. Na Stokkum begon het weer heuvelachtig te worden en helpt de ondersteuning mij om omhoog te komen. Het Provinciaal Verzetsmonument staat op de Markelose berg, waar je ook een prachtig uitzicht hebt op de omgeving. De televisie toren was bedoeld voor een betere ontvangst in het oosten, maar in de digitale wereld is dat niet meer nodig en wordt hij gebruikt als datacenters. Op de Holterberg heb ik neef Sipke opgezocht maar die had bezoek van een oud collega en studiegenoot. Na een kopje koffie richting Haarle gegaan over de Holterberg met prachtige bloeiende heide. In Haarle even wat genuttigd en verder langs de Palthe toren, waar het bijzonder druk was om foto’s te maken met de heide op de voorgrond. In Nieuw Heeten werd ik door twee wandelaars aangesproken op mijn Frysk vlaggetje. Op mijn slaapadres vertelde de gastvrouw dat zij de afgelopen nacht bij haar geslapen hadden. De ouders van de man hadden ook in Sneek gewoond en na wat verhuizingen wonen ze nu in Burgum. Van Nieuw Heeten gaat het naar Bathmen en voor Deventer een stukje over een fietspad langs de Schipbeek, dat ik twee jaar geleden met Rondje Twente ook gefietst had. Bij Bergkerk even gekeken en gelopen om in het mooie centrum van de stad te komen. Na wat rondkijken mijn slaapadres opgezocht dat eerst niet goed ging want ik zocht de Plantsoensingel en het moest de Plantsoenstraat zijn, daar werd ik hartelijk ontvangen en geholpen om de tassen op de tweede verdieping te brengen waar ik overnacht. Zo is er al weer een dag voorbij gegaan.

Mooi verhaal Ellert.Wij hebben in Schalkhaar gewoond, vlak bij Deventer.(1971-1975)

Anneke 2024-08-08 19:08:59

Ik zie weer een baard of heb je hem na Denemarken laten staan?

Hanny 2024-08-08 20:27:28

Voor mij zeer bekend terrein( vroeger maar ook nu nog ) omdat mijn moeder geboren is onder aan de Holterberg in een nu nog bestaand boerderijtje. De Sallandroute is een aanrader.