Dag 2 ROV 85 km

Nederland, Weerselo

Vanmorgen vanuit Weerselo waar ik overnacht bij een schoonzus naar Tubbergen gefietst. Eerst nog even het mooie Stift aangedaan en een foto gemaakt. Onderweg stonden mensen met elkaar te praten, het bleek ook uit de bordjes die ik onderweg zag dat de fiets4daagse van Tubbergen was gestart. Daar waren op het sportveld ook mensen met spullen om een vlooienmarkt te houden. Vanuit Tubbergen ging de route zigzaggend naar het noorden naar de grens met Duitsland, en daar begon het klimmen al een beetje. Verder ging het via het Springendal met bloeiende heide richting Ootmarsum. Onderweg was er nog een oude watermolen die eerst voor de vervaardiging van papier gedraaid had en later als korenmolen, toen het voor papier niet meer uit kon. Dit was de Watermolen Frans en verderop was er nog de watermolen Bels met uitspanning. Na Getelo in Duitsland was het hoogste punt van dit stuk route ik denk iets van 95 m. In het Springendal was ook een prehistorische grafheuvel te zien langs het fietspad, maar de meeste fietsers reden gewoon door zonder dit op te merken. In Ootmarsum was het behoorlijk druk op de terrasjes van uitrustende fietsers, denk van de fiets4daagse. Daar heb ik ook maar koffie gedronken met krentewegge, zoals bij ons met oranjekoek gedaan wordt.
De bronnen van de Springendalse beek heb ik niet gezien, maar de beek wordt gevoed door opborrelend water dat vijvers vormt. Na Tilligte fietste ik even te hard door zonder af te slaan en ben aan de andere zijde van de Dinkel weer naar de route gegaan naar Latrop en vandaar naar de grens. Na Latrop is een gedenkplaat van de schilder Jongkind, die daar geboren is. Daar het erg warm zou worden had ik geen zin naar het centrum van Nordhorn te rijden en volgde eerst de grens maar sloeg weer te vroeg af en kwam in Noord Deurningen, vandaar naar het kanaal Almelo-Nordhorn en er langs tot Denekamp. Voor Beuningen ging ik weer over de Dinkel en slingerde de route flink langs hoge uitzichtpunten de tankenberg met 85 m voor Oldenzaal is de hoogste en dan dalen we af naar de stad, waar het tijd werd om een ijsje te nuttigen.
Het is nog redelijk vroeg in de middag maar heb voldoende gefietst en geklommen 260 m volgens de gps om weer naar Weerselo te fietsen via de Oude Weerselose weg, Mijn verblijf is daar prima en we hebben lekker gegeten. Oant Moarn.

Mooi rondje en heel goed weer vandaag.

Wouter Roubos 2024-08-06 20:28:46

Mooie omgeving.Niet te warm??