Savannah - St Augustine

Verenigde Staten, Union City

Ontbijt deze morgen was het beste van het hotel. We sliepen al bij al goed niettegenstaande er midden in de nacht op onze deur gebonkt werd.

Vandaag doorkruisen we Georgia. Onze eerste stop is Jekyll Island een van de Golden Isles leren we in het bezoekerscentrum van Georgia.
Het is het eiland waar de rijken tussen burgeroorlog en wereldoorlogen woonden en hun geld kwamen spenderen. Er werden golf- en tennisterreinen aangelegd.

Intussen rijden we in een meer open landschap met lange grassen, we naderen de kust. We worden verwelkomd door een nest witte zilverreigers. De bordjes langs de kant van de weg waarschuwen ons niet voor beren maar voor overstekende schildpadden. Helaas zijn de enige zichtbare schildpadden die op de bordjes. Als we het eiland oprijden zien we ook de hoogste brug van Georgia liggen. We rijden langs het strand en aan Driftwood Beach stappen we even uit. Hoewel het geen 100 graden is voelt het veel warmer. De t-shirtjes van de boys zijn nat van nog voor we het strand bereiken. Vic maakt ook zijn broek nat in de zee omdat het zo heet is. Plaats genoeg om wat te met de nieuwe disk te gooien. Het strand is het perfecte decor voor Instagram-foto’s: Kale bomen en aangespoeld hout en palmbomen of de zee op de achtergrond.

Nu even afkoelen bij een fris drankje en een hapje eten en dan rijden we naar St Augustine onze eindbestemming voor de dag in de laatste staat van onze reis: Florida. Ik check nog even en ja, Vic kan alle 10 staten waar we doorreden opsommen. Onderweg passeren we nog Jacksonville, een stad met veel hoogbouw en wel 950 000 inwoners. Een beetje verder komen we in een heuse regenbui terecht zoals onze weervrouw Chelsea had voorspeld! Het brengt de temperatuur een stuk naar beneden en we zitten droog, je hoort ons niet klagen … Na 5 minuten is het al over.

We komen in Florida en worden verwelkomd door gun shops en een krokodillenboerderij. St Augustine is opgericht door Spanjaarden in 1565 en is de oudste, continue bewoonde Europese nederzetting van Amerika en volgens de gidsen een openluchtmuseum. Benieuwd wat dat vanavond brengt. Eerst een zwembadverkenning …
Na een volgende regenbui koelt het toch wat af en vertrekken we naar St Augustine centrum. We rijden langs het San Marcus Castillio, het oudste gemetselde fort en over de mooie brug. In de stadskern staan veel mooie Spaanse villa’s en gebouwen!
Een super gezellig stadje. We eten in een van de leuke restaurantjes. Als we betaald hebben en willen vertrekken worden we aangesproken door een Amerikaans koppel. Ze vragen waar we vandaan komen. Als Vic zegt dat we van België komen vlak bij Brugge is de man euforisch. Hij heet Daniel De Smet en is Amerikaan maar heeft Brugse roots. Elk jaar komt hij naar België. Zijn vrouw begint te chatten met ons en de man, die een Trump T-shirt draagt houdt een politiek pleidooi met Francky en Roel. Hij zegt dat wij Europeanen gebrainwasht zijn en dat hij niet stupid is… Hij nodigt ons ook uit in zijn huis in Californië. Wij zeggen dat hij bij ons ook welkom is, we wisselen nummers uit en lopen verder in deze leuke straat vol cafeetjes met live music. Francky zou zo graag nog wat langer blijven … Wat een mooie dag was dit weer!

De Mama

Hieronder de compilatie van Karel van de dag:
Merci om massaal te kijken en lezen!

Wat een toffe dag alweer 😀

Annelies 2024-07-16 07:10:17

Een zee-dag, heel mooi!

Inge 2024-07-16 08:10:09

Alle aspecten die deel kunnen uit maken van een vakantie/reis komen duidelijk aan bod. Geniet er nog goed van allemaal!

Adilia 2024-07-16 08:53:04

Cade heeft een vriendje! 😍

Elleny 2024-07-16 10:09:49

Wat een mooie foto s alweer.... Ik geloof alles van wat er staat😉alleen over de uitspraak mbt 1 item heb ik toch serieuze twijfels... Rara😂