The fourth of July in New York

Verenigde Staten, Union City

Vandaag trekken we naar Central Park. Karel en Vic hebben voor de gelegenheid hun Kunstgrassen Willy t-shirt aangetrokken. Roel neemt de drone mee dus 2 rugzakken vandaag.
We gaan vandaag eens de officiële bus nemen. Als we een kwartier aan de halte wachten zijn al 2 bussen gestopt van het andere circuit die ons vertellen dat we lang kunnen wachten op die bus en dat we de andere bussen moeten nemen. Na 20 minuten geven we het wachten op en volgen we de goeie raad. Ik haal alvast 20 dollar van onder mijne rok. En weg zijn we!

Eerste stop Dakota building. Francky vertelt als een ervaren gids het triestige levenseinde van John Lennon. Mark Chapman schoot hem hier 5 keer in de rug … aansluitend gaan we naar Strawberry Fields, nemen foto’s van de imagine gedenkplaat en luisteren naar Jeff Roxx die Beatles nummers ten berde brengt. Het plaatje klopt! We proberen de Citi-bikes maar we krijgen ze niet geactiveerd. We twijfelen nog even over de witte koetsen (nee hoor) maar besluiten te voet de weg verder te zetten. Roel lanceert de drone en Vic en Karel nemen hun kunstgrassen filmpje op. Francky en ik genieten in het gras samen met honderden New Yorkers die voor de Fourth of July een congédagje hebben.
Op de hoek van het park steekt plots een appel de kop op. Wat een toeval dat we net hier een Apple Store tegen komen, de grootste die we ooit bezochten … wat een reisleider!
Vic en Chelsea kopen een Watch en betalen met Apple Pay. “Ping… een week werken” zegt Vic.

Net nu de stappen minutieus geteld worden is het tijd voor de lunch. Onze volgende stop had de Summit moeten zijn maar na de middag zijn de tickets 350 dollar, inclusief vuurwerkshow. En dat vinden we te duur. Wij gaan deze avond het vuurwerk vanop de oevers van de Hudson River bekijken. Dus zetten we na de lunch de weg verder naar Grand Central Station. Een prachtig treinstation waar menig filmscenes zijn opgenomen. Een grote Amerikaanse vlag kleurt voor de gelegenheid de ruimte. We hebben voor de rest nog niet veel gemerkt van de Nationale feestdag. Hier en daar loopt iemand in USA- tenue met stars en stripes, er werden ook ook vlagjes verkocht maar zo goed als alle winkels zijn open en het is erg druk. Het is heet vandaag en de verkoeling in het station doet deugd.
De koelte onder de platanen van Bryant park ook. Het is er gezellig met tafeltjes en stoeltjes en kleurrijke parasols. In dit park worden films geprojecteerd en veel evenementen georganiseerd. Vandaag speelt er een band de Nationale Hymne. We drinken onze flesjes water op en stappen verder naar de grote sponsor van het vuurwerk: Macy’s. We krijgen een half uur shoppingtijd van onze reisleider. Net genoeg voor hem om een drankje te nuttigen en voor Vic en Chelsea om een pet te scoren. Ik vind een mooi jasje voor geen geld en Roel ging op de lego-afdeling een kijkje nemen. We zijn bijna allemaal op tijd terug …
Tijd voor aperitief in ons huisje en nog even relaxen voor het spetterende vuurwerk.
Rond 20u vertrekken we naar het vuurwerk. We besluiten de bus nog eens te proberen. Geen enkele bus blijkt onze richting uit de gaan. Karel besluit een Uber XL te bestellen. Even wachten, even wachten en dan komt een Audi Q7 ons oppikken. De chauffeur is totaal over zijn toeren… Iedereen wil naar het vuurwerk too many people on the road. Hij besluit een sluiproute te proberen en ons zo ver mogelijk te brengen. Too many people, hij herhaalt het nog 100 keer! Nog 10 minuten stappen en we komen er … als we 1minuut staan te kijken naar de skyline van New York besluiten ze eraan te beginnen, het lijkt alsof ze op ons gewacht hebben. En amai wat een spektakel! Chelsea maakt wel 30 filmpjes van wat ze denkt dat de finale gaat zijn. Over de top vuurwerk, blij dat we dit niet moeten betalen. Al hebben we een klein beetje gesponsord deze middag met onze Macy’s aankopen.
De apotheose is er eentje om u tegen te zeggen!
Oei en nu terug thuis geraken. Geen Uber beschikbaar dus gaan we te voet terug. Roel en Vic lopen naar huis … de teller staat op 17 km vandaag!
Moe maar heel content drinken we nog iets en genieten…

De mama

Vergeet niet de vlog van Karel te bekijken

Veel plezier

Prachtig,!

Annelies 2024-07-05 06:32:55

Tis weer die tijd van het jaar. Ipv smorgens het Nieuwsblad te bekijken en te foeteren op alle plus artikels,kunnen we weer het reisverslag volgen. Vele leuker!!!! Geniet van jullie reis 😘

Bieke 2024-07-05 07:38:34

Iedereen geniet ervan zo te zien! En wij dus ook om mee te volgen met jullie 😘.

Ann 2024-07-05 08:10:55

Dat was weer een heerlijk dagje om mee te beleven, dankjulliewel!

Inge 2024-07-05 08:17:35

Bieke slaat de nagel op de kop. Wakker worden in juli is eerst de blog lezen en nu ook een filmpje kijken.

Elleny 2024-07-05 08:32:41

Jullie zijn iets vergeten te doen in grand centraal station nl. de whispering arch test De Whispering Arch is te vergelijken met een bliktelefoon. Alleen wordt het geluid niet geleidt door een touwtje, maar door het plafond! Eens op zoeken wat het juist inhoud , is een weetje😉

van-parys-petra.op.pad 2024-07-05 10:04:26

Zalig verhaal en zalig filmpje als middagpauze! Ik heb er van genoten. Nog van dat aub!

Carine 2024-07-05 12:06:29

We lezen hier en daar suggesties voor New York, nice! Francky en ik deden al eens New York. De whispering arch, top of the Rock, Harlem, musea,… zagen we een vorige keer. We proberen deze keer nieuwe dingen nieuwe dingen te doen en combineren met highlights en we laten nog heel wat liggen voor later …

dereere 2024-07-05 12:34:04

Leuk dat jullie ons volgen, elke morgen starten wij met het lezen van jullie reacties … ook zalig!

dereere 2024-07-05 12:35:27

Goed getimed, jullie vakantie! 🎆

Nicole 2024-07-05 16:22:22

iedere keer een mooie belevenis, we genieten mee

lefevre christien 2024-07-06 08:24:41

Wat zalig om jullie zo te kunnen volgen… Iedere morgen aan het ontbijt het reisverslag lezen en dan ook nog Karel zijn vlogjes bekijken is echt mee genieten! Nog veel plezier daar! Grtjs vanwege de Theuninckjes