Washington DC

Verenigde Staten, Union City

Deze morgen Amerikaans ontbijt met wafels maar zonder slagroom … ook ei en worstjes, muffins en cereals … kortom de full option behalve een lekkere bruine boterham. Francky maakt tijdens het ontbijt iedereen nieuwsgierig naar het programma van de dag. Ik weet gelukkig wat hij gepland heeft want ik ben veel te curieus. Omdat hij de tickets niet op de gsm krijgt moet hij al een stukje van het programma prijsgeven. We gaan naar de baseball. Terwijl Karel en Francky de tickets fixen, leest Roel mij enkele psalmen uit de bijbel. Die punten voor godsdienst zijn bij deze vergeven…

Tijd om in te pakken … er is nog uurtje outlet shopping in het programma voorzien. Het wordt een topdag! Iedereen op tijd aan de auto na het shoppen. Het is nu nog een half uurtje rijden naar Washington. Net tijd genoeg voor een early lunch bereid door Karel en Chelsea. Sandwich met ham kaas, tomaat en komkommer en mayo en/of ketchup. Elk broodje wordt naar wens van de klant gemaakt, zelfs als je net als Vic 3 porties van alles ertussen vraagt. Vic krijgt een nieuwe bijnaam FZV … hij heeft nog 2 appeltjes nodig om zijn honger te stillen.
Als Francky plots onverwacht moet remmen, belandt het broodje mayo op Chelsea haar wit kleedje,gelukkig was het geen ketchup. Geen nood ze heeft nog een ander dat ze snel wisselt in de auto. We komen aan in Washington DC. Nu de auto nog veilig parkeren. De eerste parkeergarage is niet hoog genoeg voor onze Suburban. Maar in de tweede vinden we een plaats voor onze tank. De verrassing van de dag: een geleide Segwaytour door Washington Dc. We zijn goed op tijd deze keer voor de uitgebeide safety instructions en daarna krijgt iedereen apart een training op de Segway. Ik krijg al stress, maar niet nodig het lukte mij wonderwel dank zij awesome Christa. We starten aan het Witte Huis en krijgen via ons oortje instructies over de weg en een uitgebreide gidstour. We komen voorbij talloze memorials en hoofdkwartieren. Het meest indrukwekkende was het Washington National monument met de gigantische waterpartij ervoor. Maar ook World War II Memorial was sterk bedacht door de architecten van de symboliek. Interessant wel om de geschiedenis eens door de ogen van Amerika te bekijken. Het verhaal klonk toch iets anders dan in onze lessen. De Vietnam memorial was ook een mooi symbolisch werkje. Halverwege was een pauze voorzien om even de beentjes te strekken en een slokje water te nemen. De gidsen namen foto’s bij de monumenten terwijl wij de Segway stabiel hielden. Het lukte ons allemaal zeer goed. We rijden met de Segway op de openbare weg, zelfs op de middelste rijstrook. Sommige stukken zijn afgesloten, dus daar is het zeer rustig. Het is vandaag NATO-day.
Aan het Witte Huis is alles afgesloten. Secret Service, politiewagens overal. We zullen nog eens terug moeten komen om het Witte Huis van dichterbij te fotograferen.

Na de tour brengen Karel en Vic de rugzak naar de auto en wij bekomen nog even van deze geweldige ervaring. De mannen van de Segway geven ons tips hoe we op de baseball moeten geraken. Het is in feite niet moeilijk… metro nemen en de rode shirtjes volgen.

De Washington Nationals spelen tegen de St Louis Cardinals. Als we het stadion binnen lopen krijgen we een autoplaat voor NATO-day. 75 jaar NATO wordt gevierd met een cadeautje en een vlaggetje. De Amerikaan voor ons wil er gene. ‘Don’t support that organisation!’ Wij wel …. Maar we doen geen moeite om hem te overtuigen. De eerste bal wordt geworpen door de secretaris generaal van NATO Jens Stoltenberg. Daarna doen we petjes af voor de nationale hymne en dan start de wedstrijd … wij zitten in het vak van de thuisploeg. Tijdens wissels wordt een NATO-Quiz gespeeld en worden we verzocht met de petjes te zwaaien. Elke speler van de thuisploeg heeft een liedje waarmee ze opkomen. Onze favoriet is Jacob Young… Forever young, I wanna be forever young! Het is bloedheet maar we hebben geluk, we hebben zitjes in de schaduw! Na een inning of 7 houden we het voor bekeken, we koelen af op de metro en in de auto onderweg naar het hotel Pentagon. Het ligt op een kilometer van het echte Pentagon en er is een zwembad! Wat een mooie afsluiter van een schitterende dag! Merci aan onze reisleider!

De mama

De beelden van onze avonturen kan je op de Vlog van Karel bekijken:

Ziet er echt tof uit ! Geniet nog verder vzn deze mooie reis

Annelies 2024-07-09 06:30:40

Samengevat : Waw. Ook als lezer!

Adilia 2024-07-09 07:43:13

Knap, al jullie avonturen. De reisleider heeft voor veel afwisseling gezorgd…

Inge 2024-07-09 08:02:06

Proficiat aan de reisleider! Mooi strak programma 👌. Vergeet wel niet mindful te eten hé, daar 😜!

Ann 2024-07-09 08:56:04

Goed gedaan Evelyne met segway , zag er easy uit tot je er aan moet beginnen. Ik zou dit in ieder geval met trillende benen doen denk ik. Weer veel gezien en gedaan ,ik kijk alweer uit naar morgen wat er op het programma staat. Petra

van-parys-petra.op.pad 2024-07-09 09:44:40

Zalig om dit alles vanuit het boerendorpje Zwevezele te mogen meebeleven. Geniet nog verder van jullie machtige reis.

Rita Vanhoorne 2024-07-09 19:56:20

weer een belevenis erbij, echt mooi om naar te kijken, iedere dag is echt mooi en proficiat met je verslagen Evelien, en prachtige foto 's en filmpjes

johny en christien 2024-07-10 09:21:14

ma ho seg wat een avontuur