We verkennen New York …

Verenigde Staten, Union City

Gisterenavond deden we nog snel boodschappen om de hoek. Deze morgen heerlijk ontbijt dus: yoghurt met fruit, gebakken eitje, toast en ontbijtgranen. De eieren zijn big. De eerste 2 eitjes die ik breek hebben zelfs 2 dooiers …
Na douche en ontbijt en enkele afleveringen van FC De kampioenen, want daar nam Vic geen afscheid van … zijn we klaar om New York City te verkennen. Iedereen heeft de kaart van Manhattan offline gezet en we krijgen een luttele 94 way points om te starten vandaag.
We nemen de bus naar Times Square. De chauffeur wil de tickets niet, we moeten cash betalen. De dollars zullen in zijn pocket landen waarschijnlijk. Moet even aan Will Tura denken… Moh vint toch, ‘k zin m’n geld al kwiet.
Op Times Square worden we overvallen door ronselaars voor hop on hop off bussen, nog voor de de eerste foto’s kunnen schieten hebben we al 5 keer vriendelijk moeten bedanken. Francky wil ons naar de view bovenop het Marriott hotel brengen maar ze zijn aan ‘t renoveren. We moeten eind november nog eens terugkomen. De M&M Store is wel open. Vic doet de M&M mood test en hij blijkt de mauve M&M te zijn: an inspiration to everyone! De volgende shop op Time Square is ook voor Vic: the Pele Soccer Shop. Hij kreeg al een voetbalshirtje, het tweede is op eigen kosten, hij houdt zijn geld in zijn zakken en kwijlt alleen maar. In de Disney Store hebben ze helaas geen prinsessenkleed in Chelsea haar maat, ze kan ook haar geld in haar zakken houden. Intussen zijn we al minder vriendelijk tegen de ronselaars van de hop on hop off … De geuren van de stad zijn storend, vindt Roel. Geuren van weed, dampen van metroverluchting en de vele eetkraampjes prikkelen de neus meer dan gezond voor ons is. Ook het geluid is wennen: toeterende wagens, muziek, sirenes, … het is er nooit rustig.

Via de Nintendo shop lopen we naar Rockefeller Plaza alwaar een heuse poolparty gefaked wordt zoals alleen Amerikanen dat kunnen. We nemen foto’s van Top of the
Rock en wandelen verder naar St Patricks waar we in de koelte van de kerk even op adem komen om onze wandeling langs 5th Avenue langs de fancy sjakosje-winkels verder te zetten. Window-shopping is hier uitgevonden denk ik.

Ooh ja, ik vergat nog te vertellen dan we ook de Trump Tower binnen liepen. Het gebouw al even memorabel als de ex-president himself. Niet dus… we zagen wel een lange rij fans foto’s nemen aan zijn gedenkteken maar ook zij kochten geen merchandising. Hij zal die resem boetes dus uit eigen zakken kunnen betalen.

We hebben honger gekregen. Karel heeft een goeie suggestie voor middageten: Subway. Footlong broodjes The Boss worden erg gesmaakt. Roel en ik gaan voor wraps. Niet te veel drinken want de plaspauzes zijn duur. Voila, terug energie om verder te gaan. In Bloomingdales stappen we even binnen om van enkele designer-outfits de prijskaartjes te bekijken. Als we over een paar weken in de outlets geraken kunnen we dan berekenen welke ‘batjes’ we deden!
Onderweg wordt Vic een paar keer aangesproken met zijn Brazilië-truitje. De Coppa America leeft hier …

We nemen de tramweg naar Roosevelt Island, een reuze gondel over de East River. En daar stappen we over op de NYC Ferry richting Wallstreet. Vanop de ferry hebben we een prachtig zicht op de skyline van Manhattan. We varen onder Brooklyn en Manhattan Bridge en in de verte vangen we een glimp op van Miss Liberty. Vandaag blijft het bij een glimp. De rest komt later deze week. Daarna nemen we de ferry naar Dumbo in Brooklyn. We eten er heel duur ijsje maar het smaakt! We flaneren nog even langs de East River in een prachtig aangelegd parkje met een fantastische view alweer over de stad. We voelen wat vermoeidheid in de benen en besluiten de terugweg in te zetten.
Chelsea en Karel koken vanavond en we moeten nog een boompje kaarten …
Wat een prachtige eerste dag NYC!

De mama

Vergeet ook niet op de link te klikken van het filmpje van Karel : https://youtu.be/tcXiW2A5RBg

Nog kort een reactie op jullie feedback van gisteren:
  • Nee geen beelden van de robbelende valies … er was nog een suggestie voor take 2 maar dat vond ik geen goed idee.
  • We zullen ons best doen om America great te maken. Maar volgens mij hebben we er de leeftijd nog niet voor. Dat is meer voor als we in de buurt van 80 zijn!
  • We vinden het super dat jullie massaal mee-lezen en mee-leven.

Super, genieten maar

Christine & Stefaan 2024-07-04 05:00:55

Ik geniet natuurlijk mee met jullie reis dat wij 7 jaar geleden hebben gedaan,1 detail wij waren daar maar een week en hadden per dag min 30.000 stappen niet te min dat wij ook veel de subway namen! We hadden een strak plan dat zoveel mogelijk werd gevolg om alles uit deze week te kunnen halen. In die 1 week hebben we wel alle weersomstandigheden gehad ,stortregen ,sneeuw en ook 30°C,wij zijn wel op Top of the Rock geweest en mooie picks gemaakt van de Impire State building verder ook Trump Tower , Roosevelt Island met de bekende gondel, van ons stonden de vele kerselaars in bloei wat mooie fotos opleverde, ik volg jullie op de voet zodat al mijn herinnering levend terug komen! Geniet maar van de stad die nooit slaapt! Groetjes Petra

van-parys-petra.op.pad 2024-07-04 06:57:39

Geniet van jullie reis! Wij genieten mee😘

Charlotte 2024-07-04 07:35:46

Wat een drukke maar mooie dag. Tof dat jullie zoveel bezoeken , het is een plezier om te lezen en ook de filmpjes van Karel zijn super mooi . Vele groetjes van ons allemaal

Annelies 2024-07-04 08:31:46

Je zou er nog aan twijfelen of je er naar toe wil, met al de over-prikkels en de geleidelijk teloorgang van een gevulde portefeuille. De (onder)toon is gelukkig: great place to be. Bedankt om ons mee te nemen!

Inge 2024-07-04 08:39:25

Back flip... Bwa... Er is nog werk aan Vic en 't is niet dat je niet geholpen werd he? 😆 Vertraagde en versnelde beelden, leuk gedaan Karel! Die drukte het zou niks voor mij zijn, al loop je wel van het ene wauw-moment naar het andere zie ik.

Elleny 2024-07-04 08:43:25

Wow, alles zo herkenbaar! Ik was er in 2015. De drukte zeker herkenbaar, maar blijf genieten van deze "andere wereld"! De hop on hop off bus kan leuk zijn om eens bovengronds een overzicht van de stad te krijgen, maar die kan zeker ook tegenvallen. Bij ons was er een Thaise gids die in de micro van alle onbegrijpbare Engelse zinnen riep. Onze Amerikaanse vrienden die toen mee waren begrepen er ook niks van. Info dus 0,0! Ik blijf volgen!

Carine 2024-07-04 12:10:59

Fantastische beelden. En de tekst doet mee beleven. Je humor is er net als vorige keer weer bij Evelyne. Leuk geschreven!!

Adilia 2024-07-04 14:35:28

Mooi verhaal van Eveline,,mooie en soms grappige foto’s!Top!

Mariette 2024-07-04 19:28:50

mooi, mooi, mooi, NY, the city that never sleeps, hé. Geniet er van!

Hilde 2024-07-05 10:49:38

prachrtig, geniet ermaar van en wij genieten mee