Washington DC dag 2

Verenigde Staten, Union City

Rond 7 uur schuiven Francky en ik aan aan het ontbijt. Toast, ei en spek en ontbijtburgers, geen confituur of choco alleen pindakaas. Als de jongens en Chelsea gaan ontbijten geven we de nutella mee. Zij hebben minder geluk, brood is op en ze moeten ei zonder boterham eten.
Vandaag hebben we een reservatie in het Capitool. We briefen de zonen dat een bestorming niet gewenst is … We parkeren aan het Arlington Cemetary en nemen daar de metro. Metro nemen in Washington DC is veel meer gedoe dan in New York. In New York konden we gewoon tappen met de gsm, hier moesten we eerst elk een kaart kopen en dan op een schemaatje kijken hoeveel te betalen voor onze rit en dan elke kaart individueel herladen… na 4 kaarten lukt het niet meer met de creditcard. We betalen dus cash. 10 dollar erin en jackpot: we kunnen de handtas van Chelsea met muntjes vullen. Door het gedoe aan de automaat missen we onze metro en zullen we te laat zijn voor onze afspraak.
Tijdens de metrorit verplaatst Francky onze date met het Capitool. Het Capitool is een immens gebouw waar volksvertegenwoordigers en senaat zetelen. Per staat 2 senators en de volksvertegenwoordigers evenredig verdeeld naar aantal inwoners: Delaware heeft er eentje, Californië 60. Dat is een heel stuk minder dan bij ons tov van onze 10 miljoen inwoners.
We kunnen bij aankomt direct aansluiten bij de volgende tour. Eerst een filmpje met wat uitleg en dan mogen we mee met Tourguide Emily. Emily leert ons dat ze eerst de vleugels bouwden en dan de toren erop zetten. Karel reageert droogweg … tja omgekeerd zou toch moeilijk zijn. Ze deelt ons de rijke geschiedenis van iets meer dan 200 jaar Amerika. Dat is voor die Amerikanen toch makkelijker dan in Europa. We leren ook dat elke staat een beeld mag plaatsen in het Capitool als het van 1 van hun overleden inwoners is en als het van marmer of brons is. Rond de middag is de tour ten einde en schuiven we aan in de refter van het Capitool. Ik stel zelf een eigen salade samen met rode biet, quinoa en kip, verse wortel en broccoli… het is overheerlijk. Nu de vitamines binnen zijn, genoeg energie om 1 km200 te stappen in de hitte. We zitten intussen al aan 105 graden F. We stappen door de tuinen van het Capitool in de richting van de Memorial. Het is zelfs te warm om een ijsje te kopen onderweg … we nemen de kortste weg naar de museumstraat. De hitte helpt om de museumkoorts van de jongens te doen stijgen. Musea zijn fris! Bijna alle musea zijn hier gratis, Francky reserveerde voor ons in het Smithsonian Air and Space Museum. Francky en Roel verdiepen zich in de premature vliegkunsten van de gebroeders Wilbur and Orville Wright. Ik trek naar boven in het Space gedeelte en fris mijn planetenkennis op en ik ontdek ook de afdeling van de maanlanding. Op de gelijkvloerse verdieping kan je in de cockpit van een Boeing kijken en in andere vliegmodellen. Er is ook een grote shop waar Roel een pet kiest. Zooo moeilijk… zoveel modellen. Karel en Vic hebben een weddingschap over wat Roel gaat kiezen. Vic kent zijn broer het best!

Na dit interessante bezoek zoeken we terug de metro op om het Cemetary te bezoeken waar JFK begraven ligt. Het is bloedheet als we er aankomen. 25 minuten wandelen in die hitte en dan 25 minuten terug … we kijken naar elkaar en nee, jammer maar dat gaan we niet doen. We zoeken nog een verkoelende activiteit en dan gaan we iets eten. In het hotel maken de redders het zwembad onveilig maar ze zijn toch verfrist. Na deze mooie warme dag sluiten we de eerste stedenweek af en trekken we morgen de natuur in.

De Mama

Ook vandaag een leuke vlog van Karel

Zooooo warm! Ik zou alle musea doen 😉.

Evelyne 2024-07-10 08:39:11

Een vriendin die Washington bezocht zei net hetzelfde: de Amerikaanse geschiedenis is een flink stuk minder complex dan de onze. Dapper van jullie om de warmte te trotseren en de planning aan het houden!

Inge 2024-07-10 09:16:23

interessant! In het Smithsonian de cello van Adrien Servais gezien (cellist uit Halle)? Nog veel plezier.