New York afsluiten in schoonheid

Verenigde Staten, Union City

New York dag 4

De yoghurt is op, Vic en ik gaan een verse pot halen aan de overkant van de straat! Het regent pijpenstelen we zijn gedoucht van de overtocht en dan blijkt dat er geen yoghurt meer is. We eten alleen de fruitsalade… Vic montert zijn kom wat op met de rest van de slagroom van de milkshakes die Roel gisteren maakte. Hij moet toeren doen om slagroom uit de bus te krijgen tot Roel met een simpel tikje demonstreert hoe het echt moet.

Als we om 9u30 de bus willen nemen schijnt de zon en is het nog warmer dan gisteren. Eerste stop is Wall Street … Als we uit de metro stappen worden we verwelkomd door Charging Bull en 2 rijen toeristen die aanschuiven voor een foto. De ene rij voor een foto op de kop en de andere en langere rij om de edele delen aan te raken voor goed geluk. Wij hebben al geluk, dat we hier mogen zijn en skippen de line. We nemen de foto’s tussen de toeristen door. We kopen een paar magneten en lopen naar Wall Street. Wat verder nemen we de ferry naar Pier 6 Brooklyn. Een plaats voor inspanning en ontspanning. Als het tijd is om af te stappen, gaat Francky nog snel naar toilet. We kunnen alleen nog zwaaien als de ferry verder vaart met Francky erop. Omdat we niet goed weten wat Francky voor ons in petto heeft wachten we op een bankje onder de bomen en drinken we onze frisse watertjes op … we worden telefonisch gebrieft dat we op pier 2 verwacht worden voor de kajak. Geen zwembroeken of handdoeken mee dus ze proberen het droog te houden … Als ze Roel en Vic vragen of ze kunnen zwemmen zeggen ze dat ze life guard zijn. De life guards kantelen bij de eerste peddeltrekken, het is als kajakken in Durbuy… ze hebben het geen 2 minuten droog gehouden. Twee andere kajaks to the rescue, maar dat bleek niet nodig. Gezwind springen ze er terug in. Karel baalt dat hij dit niet op video heeft voor zijn vlog. In de kajak van Karel en Chelsea is er meer voorzichtigheid. Intussen arriveert ook Francky.
Na de kajak verkennen we de ander sporten: rolschaatsen, basket, tennis, pickl ball, voetbal en nog meer … Een walhalla voor onze Vic en zijn sportieve broer Roel. Pickle ball is volgeboekt dus ze gaan voor een basketbalveldje in de zon. Zo kunnen hun kleren drogen. Ongelofelijk dat dit allemaal gratis is … registreren, ball uit de locker halen en starten. Veel terreinen zijn overdekt en er staan picknicktafels voor de supporters in de schaduw. Verderop staan ook BBQ’s waar families met frigoboxen hun tuinfeestjes houden, schitterend toch. Er zijn ook fonteintjes waar jonge kindjes waterpret hebben, ik was graag weer 5 jaar geweest.
We nemen afscheid van de kinderen want wij hebben broadway tickets voor the Lion King!
Als we bijna aan de ferry zijn besef ik plots dat mijn gewone bril nog in de rugzak zit. We bellen onze sportiefste zoon, Vic dus en hij komt aangelopen met mijn bril. We kunnen net nog de ferry nemen met ons vorige ticket.
De ferry doet er lang over en dan nog file bij het aanmeren. Ik begin stress te krijgen, Francky is veel meer Hakuna Matata… we gaan er niet op tijd geraken. Voor het eerst in mijn leven hou ik een taxi tegen. Maar ook die schuift maar heel traag op door het drukke verkeer. Misschien had ik toch in de rij moeten staan bij de stier voor goed geluk … de laatste blok lopen we en we arriveren precies om 14u, nog voor de eerste kreet van Afrika klinkt. We hebben nog niet gegeten en kopen de duurste lunch van onze trip… 2 Snickers en een zakje pretzels met 2 drankjes voor een luttele 40 dollar. We zijn er op tijd en genieten van de fantastische openingsscene. Overweldigend, ik hou het niet droog. Alleen maar superlatieven. Kostuums, decor, zang en dans echt allemaal schitterend.

Na de voorstelling ontmoeten we de jongens en Chelsea aan ons busstation. Tijdens ons laatste avondmaal in Manhattan vertellen de kids hun avonturen. Ze zijn nog even op Pier 2 gebleven waar Roel gebasket heeft met de locals, daarna een lunch waar ze 2 burgers te veel kregen… het waren die voor ons waarschijnlijk. Daarna namen ze de metro naar Manhattan en gingen ze shoppen. Roel vond zijn gading in de Lego Store en in Macy’s namen ze uitgebreid de tijd. Vic spaarde Chelsea veel geld uit. Bij elk kledingstuk dat ze aandeed zei hij: Ieuw, lelijk hoor. Als Karel en Vic naar het toilet gaan, slaat ze haar slag en koopt een mooie ring met 50% korting.
Op straat namen ze een foto van een Aziatische dame met haar kat op de schouder. ‘Ze heeft haar avondmaal mee’ zegt Karel.
Het dinnertje is niet zo memorabel, maar het is er koel en er is sport op tv. We gaan nog snel eens kijken of we nu al de auto kunnen ophalen, maar die wordt morgen pas geleverd. We willen graag afscheid nemen van New York met Times Square by night … maar we moeten nog wat tijd doden voor het donker is. Terwijl wij een souvenierwinkel binnen stappen proeft Francky een lokaal biertje. Karel en Vic kiezen een t-shirt van de Fire Departement New York en Roel slaat zijn slag in een andere winkel. En Chelsea is alert, ze kan net op tijd ontsnappen aan een pick pocket die haar horloge wel ziet zitten. Gelukkig is Karel in de buurt. De zon is al heel wat gezakt maar nog lang niet donker. We besluiten dat het genoeg geweest is en nemen de bus naar huis.
New York, je was fantastisch!

De mama

Karel zijn bijdrage kan je hieronder bekijken

Wat een geweldige dag! Veel succes morgen met de uittocht uit New York

Inge 2024-07-07 08:51:50

Wat een bewogen dag, vliegen rennen opstaan en weer doorgaan... Drive safely vandaag!

Elleny 2024-07-07 09:30:08

De life guards Roel en Vic, ik had ze ook graag in het filmpje van Karel gezien 😂. Het was precies een spannende dag op vlak van timing. En de musical, ik was er ook graag bij geweest 😘. Groetjes

Ann 2024-07-07 09:48:46

Evelyne het is echt geen garantie dat je geluk hebt wanneer je de edele delen van de Charging Bull aan raakt ,wij zelf hebben dat wel kunnen doen en de voor laatste dag in Nyc zijn we toch af gevoerd geweest met de ziekenwagen om uit eindelijk te belanden in het ziekenhuis,dus… We hadden eigenlijk pech ,zo be it. Heerlijk jullie reis verhalen te lezen en te zien,we kunnen zo ook nog eens onze herinneringen boven halen. Ik ben wel benieuwd wat er achter deze week Nyc komt? Ik ga jullie zeker blijven volgen.

van-parys-petra.op.pad 2024-07-07 10:02:43

het blijft maar spannend en zeer mooi, we leven mee

lefevre christien 2024-07-07 12:07:32

Dwayne 'The Rock' Johnson :-D Francky straalt!

Jordy 2024-07-07 13:45:27

Wat een zalige, machtige tijd beleven jullie. De afwisseling tussen inspanning en ontspanning... Zo leuk. Blij dat ik een beetje mag meegenieten. En Evelien, wat een leuke schrijfstijl heb jij.

Rita Vanhoorne 2024-07-07 14:46:18

Het is echt genieten van jouw tekst, Evelyne, de foto's en de vlog. Veel plezier daar! (maar dat hoef ik niet te schrijven, ik zie dat het zo is :-)

Hilde 2024-07-07 17:35:06

wat een stad, zoveel te zien en te beleven, machtig