Chelsea en andere hoogtepunten - New York

Verenigde Staten, Union City

Vandaag Chelsea haar dag. Chelsea is een wijk in Manhattan die we vandaag bezoeken. Voor de gelegenheid wordt het haar gestijld. Ze haalt een short uit haar valies waarvan ze niet meer weet dat ze die gekocht heeft…

Het is f*cking hot vandaag maar we hebben geluk, we kunnen de dag starten met een officiële bus met airco en treffelijke zetels.
In Manhattan wandelen we naar the Edge. Het hoogste buitenplatform van de stad. Het gebouw is 340 meter hoog met een grote 3-hoek die uit het gebouw steekt. We zien het gebouw al van ver blinken. Als we het gebouw binnenkomen worden we gefotografeerd. 50 seconden later staan we met de lift op de 100ste verdieping. Wat een view! We zien de plaats waar we gisteren naar het vuurwerk keken. We herkennen Empire State building. In het midden van de Edge is een glazen vloer waar je helemaal naar beneden kunt kijken, een beetje eng. Rondom staat een glazen balustrade. Ulinea is hier nog niet geweest want verankering is duidelijk niet subtiel. Het is rijtje schuiven voor een foto in de hoeken. Ik had dat niet door nam een foto zonder de rij te volgen, tot ik assertief terecht gewezen word. Tijd voor een plaspauze. En ik heb geluk want mijn wc had ook een view, een raam tot op de grond. Geen wolkenkrabber in de buurt dus gelukkig voldoende privacy.
Bij de uitgang passen we voor de prachtige foto’s maar kopen we een magneet om thuis aan onze trap te hangen.

Als we buitenkomen maken we mooie foto’s van the Vessel. Een prachtig gebouw met trappen waar we helaas niet meer opkunnen. Er zijn te veel mensen van het gebouw gesprongen en het werd gesloten voor publiek. Na de fotoshoot zetten we onze weg verder via de Highline, een oude spoorwegbedding vol mooie kunstwerken en een grote diversiteit aan planten. We genieten maximaal wat niet evident is in die hitte. Aan Chelsea Market verlaten we de Highline om te proeven van het lekkers wat Chelsea te bieden heeft. De jongens kiezen voor een burgertent, maar de real stuff … met waffle fries. Karel kiest iets pikant en Vic is helemaal on fire als hij de restjes ervan naar binnen werkt. Het smaakt alweer! Beste fastfood van de reis! Er zijn niet alleen eetkraampje maar ook leuke winkeltjes. We kijken eens naar wat de juweliers voor moois creëerden en verlaten dan de koele markthal voor de hitte van Chelsea.

Next stop Little Island. Prachtig artificieel eiland van 132 elementen steunend op pilaren te midden van Hudson River Park. Het is pas 2021 geopend dus voor ons ook de eerste keer om hier te zijn. We hebben vandaar zicht op One World, het hoogste gebouw van Amerika en dat is meteen ook onze volgende stop.
We genieten voor het eerst van de metro en de airconditioned gangen. We stappen iets trager dan anders om weer op temperatuur te komen.
We komen terug boven de grond aan de Oculus. Een gebouw van architect Calatrava die ook het station in Luik en de site in Valencia ontworp. De vorm van een oog om de ellende van 9/11 nooit te vergeten. Als we naar de 2 putten van de WTC torens lopen krijgt Vic een hand van een man die het voetbalshirt van
België herkent. Ze zijn van Zedelgem of all places. We maken een praatje en worden later aan de putten stil. Ik denk aan 1999 toen ik hier met mijn klasgenoten van de lerarenopleiding boven stond. 2 liften moesten we nemen omdat het WTC zo hoog was. Naast Oculus staat de nieuwe hoogste toren: One World Trade Center 541m hoog.

We verlaten de site en we gaan een andere memorabele ontwerper zijn kunstwerk bekijken en nemen de ferry naar Staten Island. Vanuit de ferry zien we het alom gekende beeld van Gustaaf Eifel: Miss Liberty. Als we terugkeren hebben we de gelegenheid om de prachtige skyline van Manhattan te fotograferen. Vroeger hing die in onze living … Roel herkende die onmiddellijk.
Op de ferry checkt Francky de mails want we willen graag weten of we de loterij voor de Broadway musical wonnen. Helaas, het geluk is op voor de reis en we zullen tickets aan normaal tarief moeten kopen.
Het wordt stilaan tijd om naar ons appartement te gaan. Francky en Vic koken vanavond… pastasalade met kip. De boontjes zijn al voorgesneden maar hoe krijgen we de blikjes open. Gelukkig is de dollarshop recht over de deur open en voor 2 dollar en extra stappen zijn we ervan af. De maaltijd smaakt heerlijk. Vanavond relaxen we nog wat … Morgen al onze laatste dag New York en zondag vertrekken we met de auto voor meer avontuur

De mama

Ook vandaag is er een Karel-vlog nu

zeer mooi,we volgen mee

lefevre christien 2024-07-06 08:17:26

Wauw het komt allemaal terug voor ons...wel al 10 jaar geleden, dus er zijn wel een aantal nieuwe gebouwen zien we op jullie foto´s en filmpjes. Een reden om eens terug te keren 😉. Ik heb in het filmpje smakelijk gelachen met Vic, de clown van de bende 😊. Heel leuk om te volgen!

Ann 2024-07-06 09:14:55

Wat een mooie gevarieerde dag!

Elleny 2024-07-06 09:30:51

Benieuwd waar jullie reis ons verder mee naar toe neemt. Het bezoek aan New York was alvast fantastisch.

Hilde V 2024-07-06 09:54:07

hallo ben terug mee op reis ,tot de volgende x,

dooghe josiane 2024-07-06 10:40:57

Super mooie foto's! En Arno vindt de filmpjes zalig om naar te kijken hoor. Vele grts

Annelies 2024-07-06 10:51:41

Super !!

Evie 2024-07-06 10:53:04

Zalig! Ik ben een beetje mee op reis.