Dag 24: Pals en Begur

Spanje, Llançà

Op het programma vandaag staan de dorpen Pals en Begur. Vandaag wat minder lopen om de knie van Trudie wat te ontzien. In dit bergachtig gebied ontkom je echter niet aan toch wat klimpartijen als je iets wilt zien.
Het is ontzettend druk op de weg dit weekend. Eén parkeerplaats 🅿️ vinden is dan ook weer een uitdaging wat in Pals half tegen de heuvel lukt.
Zoals wel meer stadjes in die streek, is Pals op een heuvel gebouwd. Het middeleeuwse centrum is goed bewaard gebleven en daardoor een trekpleister. In de oude huisjes bevinden zich diverse - authentieke maar ook modernere - keramiekwinkels. Een leuk dorp om even rond te lopen en op een terrasje wat te drinken (maar koffie ☕️ hebben ze niet?!).
Daarna door naar het nabijgelegen Begur. Niet naar het strand, dat is veel te druk, maar naar het oude centrum. Daar is het wel weer klimmen, dus maar snel een terrasje, het is is immers lunchtijd.
We dwalen daarna nog even door de straten en dan richting de Carrefour voor de weekend boodschappen. De koelbox bij ons en we nemen wat ijsklonten om de ingevroren spullen mee te nemen. Het wordt echter een race tegen de klok, want het verkeer zit rondom Roses muurvast. Er is een groot jaarlijks festival en dat geeft aardig wat vertraging.
Het stukje van 25 minuten rijden duurde nu 3 kwartier. Gelukkig heeft het ijs het gered.