Dag 121 Shitkarv 6040 km

Tadzjikistan, Gorno-Badakhshan Autonomous Province

Sochtends even bekomen van al die shotjes wodka die ik gister op het trouwfeest dronk. Ik nam afscheid van het Franse koppel dat de andere kant op fietste. We vertrokken samen om 9:00 aan het vervolg van onze reizen. Na 20 km had ik prijs, men ketting zat dubbel. Had in khorog men ketting niet zo grondig gekuist en daar dan gouw een kwak smeer op gegooit, het eten was net klaar en wou me er gouw vanaf maken. Gevolg men ketting was echt super vuil en men tandwielen plakten vol smeer (te veel olie). Men ketting dan maar open geknipt om hem uit zen lastige situatie te kunnen halen. Ter plekke proberen de ketting te kuisen met zeep en men tandenborstel maar dat werkte niet zo goed. De tandwielen kon ik met takjes kuisen. De ketting er terug op leggen was voor mij een eerste keer. Eerste maal had ik men kettingslotje in 1 kant laten inhaken maar kant nummer 2 overgeslagen. Jah dan krijgt ge da niet meer in elkaar gehaakt. Terug eruit draaien en opnieuw vastmaken. Dit keer sloot ik hem wel goed, de twee zijden tegelijk in elkaar haken, maar nu was ik vergeten men ketting tussen men voorderailleur te steken. Een diepe zucht maar derde keer goede keer, voila gefixt. Ik vroeg aan de horde kinderen die mij die hele tijd omsingeld had naar benzine. Zo kon zo men ketting en handen proper maken. Ik bedankte de jongen die benzine ging halen en de jongen die mijn ketting tegenhielt om afrollen te vermijden met elks een snickers. Ik was wat angstig dat mijn geknoei men kettingslotje beschadigd had en die scheve schakel deed mij ook twijfelen. Ik kon enkel doorrijden en ik zal het wel merken dacht ik. Na enkele km's alles nagekeken en de spanning heeft de schakel recht getrokken. Yippie. Nog eens 20 km verder zette ik men tent op naast de ijskoude Wakhan/Panji rivier.