Bewolkte maar heerlijke dag gehad

Verenigde Staten, Sioux Falls

Hallo allen!

Vandaag zijn we lekker actief geweest. We hebben drie parken bezocht en daar rondgewandeld. Het was de hele dag bewolkt, maar wel een heerlijke temperatuur om te wandelen.

We zijn gestart in Falls Park. Het park beslaat ruim 128 hectare en ligt net ten noorden van het centrum, langs de Big Sioux River. Elke seconde valt er gemiddeld 7.400 liter water 30 meter naar beneden. Falls Park herbergt ook een rijke geschiedenis, waaronder enkele van de oudste gebouwen van Sioux Falls. Onder andere de ruïne van de Queen Bee mill. De molen werd geopend in 1881 en had eind negentiende en begin twintigste eeuw verschillende eigenaren. Een brand uit 1956 leidde tot de sloop van het terrein, waarbij de ruïnes overbleven die er nu nog staan. De overblijfselen staan vermeld in het nationaal register van historische plaatsen.
We hebben hier heerlijk rondgewandeld en allerlei info opgezogen. Er komt ook een trein door het park, de overweg van het fiets- en voetgangerspad is beveiligd met een STOP bird. 🤣 Gelukkig rijdt hij niet zo snel en kondigt hij zich van een flinke afstand al aan. Voor de Facebookers: ik heb een filmpje geplaatst met het geluid van de trein..😃

Hierna zijn we naar Palisades Park gereden. In eerste instantie dachten we, wat moeten we hier nu mee? Het is in de basis een park voor kampeerders met camper, caravan of tent. Maar er zijn ook een paar leuke paden te lopen, waarbij je uitzicht hebt op bijzondere rotspartijen. 🪨

Als laatste hebben we het Mary Jo Wegner Arboretum bezocht Met wetlands, tuinen en inheemse planten biedt het Arboretum recreatie en educatie. Het is een prachtig park met veel verschillende planten, bomen en bloemen. Je kunt hiervandaan nog een route lopen naar een plek waar je uitzicht hebt over de Big Sioux River.

De regio heeft zich goed ontwikkelt, mede door de winning van Quartzite. Het is bijna net zo hard als diamant. Als je meer info hierover wilt hebben, Google het maar eens met als toevoeging, 'sioux falls'.

We zullen een selectie van de foto's plaatsen, want ze allemaal plaatsen wordt teveel van het goede. 😁

Ter afsluiting van de dag hebben we gegeten bij Red Lobster. Henk kent deze keten nog van 'vroegah'. We zijn er ook al eens samen geweest, maar omdat ze niet overal zitten zoals andere ketens, moet je van de gelegenheid gebruik maken als het kan. Ze serveren er als basis seafood. Maar voor degene die geen zin heeft in vis, zijn er ook andere gerechten. Henk heeft zijn favoriet Surf&Turf besteld en ik een combi van drie soorten gamba 's. Dus ja, dat grote bord op de foto is voor mij bedoeld. (Ik had niet verwacht zoveel garnalen per soort te krijgen😉) We hebben beiden gesmuld.

Morgen wordt het hier slecht weer met onweersbuien, dus we zullen eens wat binnen activiteiten op gaan zoeken.

We hebben begrepen dat het weer in Nederland ook op verschillende plaatsen gespookt heeft, we hopen dat jullie er allemaal ongeschonden doorheen zijn gekomen. 😘

Tot morgen maar weer!

Mooie Amerikaanse garnalen porties! Als de weersvoorspellingen net zo precies zijn als bij ons gisteren, dan kun je best de gok nemen om iets buiten op te zoeken.😊

Charles 2024-08-14 11:52:39

🤣🤣we gaan het zien!

yvethhenk 2024-08-14 12:21:12

Als het net zo'n weer is als maandag en dinsdag in Nederland dan moet je een paraplu meenemen tegen de zon. 😉🤣

Robert 2024-08-14 15:35:20

Binnenspeeltuin is ook leuk maar wie weet valt het weer wel mee?