Veel geleerd over mijnen en mijnwerkers

Verenigde Staten, Butte

Hallo allen!

Vanmorgen zijn we begonnen met een prima ontbijt in het hotel en we waren niet de enigen😃.
Daarna zijn we naar het World Museum of Mining gegaan. Ook dit is een 'openluchtmuseum'. Het museum is een van de weinige musea ter wereld die zich op een echte mijn bevindt, de Orphan Girl Mine. Met 50 tentoonstellingsgebouwen, talloze artefacten en 66 museumstukken op het terrein kan je je er een paar uur vermaken. We hebben natuurlijk al eerder 'oude' stadjes gezien, maar deze is wel het mooiste. Je kunt zien dat er veel tijd in gestoken wordt om het te onderhouden en uit te breiden.
Het gaat te ver om het hele verhaal te vertellen, maar dat het werken in de mijn niet over rozen ging dat is natuurlijk algemeen bekend. In de regio ligt 10.000 mijl aan mijn schachten en -gangen. Velen tot 1,2 kilometer diep. Op de foto's zien jullie de liften waarmee de mijnwerkers naar beneden gingen, met ongeveer 7 man tegelijk. In de eerste jaren was 33% van de sterfgevallen te wijten aan het vervoer per lift. Met name doordat er geen dak boven zat, vielen er rotsblokken op de hoofden. Pas toen er een Union kwam voor de medewerkers, werd er meer op veiligheid gelet en kregen de liften een dak. Zelfs in de laatste jaren van het ondergronds mijnwerk was nog steeds 5% van de sterfgevallen te wijten aan de lift.

Daarna hebben we rondgereden om de andere mijnschachten te bezoeken, de ene wat groter dan de ander, maar allemaal zeer indrukwekkend.

's Middags hebben we een tour met een trolley gedaan. Overigens was dit geen elektrische trolley, dus is voor ons het woord trolley wat vreemd gekozen. Maar het was wel een mooie bus. De chauffeur woont zijn hele leven al in Butte (spreek uit als Bjoet) en heeft dus mooie verhalen. De stad heeft nog mooie oude panden en ook nu zijn er nog steeds 400 mensen werkzaam in de mijn. Maar dan in een open mijn. De laatste ondergrondse is gesloten in 1982.

Het meer wat jullie zien op de foto is een zwaar vervuild meer. De Berkeley Pit is een voormalige open kopermijn. Het is een mijl (1,6 km) lang en een halve mijl (800 m) breed, met een geschatte maximale diepte van 1.780 voet (540 m). Het is tot een diepte van ongeveer 270 meter gevuld met water dat zuur is (pH-niveau 4,1 - 4,5), ongeveer de zuurgraad van bier of tomaten. Als gevolg hiervan is het water van de put beladen met zware metalen en opgeloste metalen die uit de rotsen lekken in een natuurlijk proces dat bekend staat als zure rotsdrainage. De opgeloste metalen omvatten, maar zijn niet beperkt tot, koper, arseen, cadmium, zink en zwavelzuur.
Een deel van het water wordt gezuiverd (onder andere met limoenen) en er wordt zelfs koper uit gewonnen. Doordat er altijd water uit de rotsen zal blijven lekken, zal dit meer altijd blijven bestaan. Het wordt op een maximaal level gehouden door een overschot dus te reinigen.

Morgen gaan we richting Yellowstone, we hebben voor 4 nachten een motel in Cody geboekt. Daar zijn we ooit al eens 1 dag geweest, maar hadden toen weinig tijd. We kunnen de komende dagen Cody dus combineren met een herbezoek aan Yellowstone, want ook Yellowstone National Park hebben we al eens bezocht. Maar daar is zoveel te zien en vonden we zo indrukwekkend dat we er nog eens heen willen.

Goede start van de week voor jullie allemaal en tot morgen!

👍👍

Gerda 2024-08-05 05:44:36

Toch veel leuker met e

Gerda 2024-08-05 06:16:16

Toch veel leuker met een verhaal erbij. Of ik was te vroeg met lezen 😂😂😂

Gerda 2024-08-05 06:17:05

Dat jullie nog niet omvallen van alle indrukken. Klinkt allemaal geweldig.

Hetty 2024-08-05 07:21:16

Fantastisch weer

Sandra 2024-08-05 21:46:54

Mooie historische gebouwen daar. En mooi verteld!