Fargo en Moorhead

Verenigde Staten, Fargo

Hallo familie, vrienden en collega's!

Vandaag hadden we gereserveerd voor het ontdekken van de highlights van Fargo en Moorhead. Met een temperatuur oplopend tot een graad of 32 hebben we wat bezoeken aan Malls gepland in verband met de airco. 😃Gewapend met een leuk info magazine zijn we eerst naar downtown Fargo gereden. Het is een mooie straat met nog veel oude gebouwen vanuit het eerste deel van de 1900's. De hoogtepunten zijn het Fargo Theatre en The Ford Building. Het laatste is gebouwd in 1914. Hier produceerde Ford tot 1956 verschillende modellen. Het gebouw had showrooms, kantoren, een garage en een winkel. Op de derde etage werden de auto's in elkaar gezet en vervolgens met de lift naar beneden gebracht om direct op de trein geladen te kunnen worden. Er liep namelijk een spoor door het gebouw. Inmiddels zitten er andere bedrijven in, is het spoor verwijderd, maar is gelukkig het pand bewaard gebleven.
Vervolgens zijn we naar de Mall in Moorhead gereden. De foto's spreken voor zich, er was geen winkel meer te bekennen. Heel triest om te zien. Wel hebben we daar een leuk gesprek gehad met een meneer die er in de buurt woont. Hij legde uit dat de belastingen in Moorhead vele malen hoger zijn dan in Fargo. Moorhead is Minnesota en Fargo ligt in North Dakota. De steden zitten aan elkaar vast geplakt, maar er zit dus een groot verschil tussen de twee Staten qua belastingen. 💸Daarom trekt iedereen naar Fargo en wordt Moorhead minder interessant.
Als lunch hebben we een ijsje gegeten bij Dairy Queen. De DQ in Moorhead is één van de oudste vestigingen en werkt nog steeds onder de voorwaarden van het eerst afgesloten contract uit 1949. Ze hebben o.a. meer vrijheid in de verschillende soorten ijs, milkshakes en combinaties, maar ook stammen de royalties nog uit die tijd. Vergeleken met nieuwe vestigingen heeft deze vestiging dus weinig kosten aan de franchise formule. 🍨 's Middags hebben we de Mall in Fargo bezocht, die er gelukkig een stuk beter uit ziet dan die in Moorhead. Overigens was het wel warm, maar stond er de hele dag een stevige wind, waardoor het goed uit te houden was.
Vanavond hebben we gegeten bij Texas Roadhouse. Een geweldig steak restaurant wat we overigens van vorige reizen al kennen, succes verzekerd!
Onder het genot van een drankje gaan we nu de route voor morgen nog opnieuw bekijken. Toen we onze plannen bespraken met de meneer in Moorhead, kregen we wat tips van hem die we even beter willen bekijken op de kaart.

Zo te lezen: nu al helemaal in de Amerikamodus! Leuk verslag, dankjewel.