Decouvrir Montreal, boven - en ondergronds

Canada, Montreal

Na een slechtere nacht en een prima ontbijt zijn we klaar om Montreal te gaan ontdekken. In ieder geval de oude stad waar ons hotel vlakbij zit. Als het even kan wil ik ook een stukje ondergrondse stad meepakken. Daar liggen winkels. hotels etc. Kijken waar we aan toe komen vandaag.
We begonnen niet goed na het ontbijt. We liepen de verkeerde kant op vanaf ons hotel. In de wijk bij ons hotel voelde het niet safe. Er was duidelijk (over-) last van verslaafde daklozen, die op allerlei punten in de straat en op de straat bivakkeerden, dealden en gebruikten.

Na een uitgebreide bestudering van de kaart bleek dat we precies de andere kant op moesten om bij de echt oude stad aan te komen. Dus rond kwart over 9 zaten we op de juiste route.
Eenmaal de juiste route gevonden, hebben we een overkill aan mooie indrukwekkende oude gebouwen. We kopen een entreekaartje voor een bezoek aan 1 van die gebouwen. De Basilique Notre Dame de Montreal. Dat was zijn prijs meer dan waard. Wat een verschrikkelijk mooi en indrukwekkend interieur. Ik heb veel foto's gemaakt, maar ik betwijfel of deze wel recht doen aan de grandeur van deze kerk.

Vervolgens verder gedwaald in de stad en richting de oude haven gelopen. Net voordat we het opgeknapte en gemoderniseerde terrein oplopen, komt er een hele lange trein aan. Dat moet Leon natuurlijk even op film zetten. We slenteren nog even door langs de haven. We lopen terug naar de weg en eten daar even een hapje. Dan weer door. De temperatuur laat enigszins te wensen over, een graadje of 17, maar we zijn allang blij dat het droog is.

Ook nog even in La Ville Souterrain geweest. Dat is een winkel- en restaurantgebied onder de stad, met 32 km aan ondergrondse gangen met ong. 1600 winkels en 200 restaurants. Of het er nu aan lag dat het maandag was, maar het was maar een dooie boel daar beneden. Veel winkels waren gesloten, evenals de restaurants. Tenminste in het gedeelte waar wij hebben rondgekeken.

Onze roze mannetje uit Quebec, Mr. Pink kwamen we overigens ook hier weer enkele malen tegen. In de zon ziet zo'n kereltje er toch beter uit!
We zijn nog even lekker in de winkelstraat bovengronds op een bankje van de zon gaan genieten. En natuurlijk ook naar de voorbijgangers kijken. Een leuk tijdsverdrijf.

Daarna weer terug richting het hotel. De kaart die we hebben is niet gedetailleerd, dus een paar keer niet helemaal goed gelopen. Maar om 5 uur zijn we weer bij het hotel. Ruim 15 km in de benen!! Leon heeft er nog niet genoeg van! Hij loopt nog even de winkelstraat van eerder vanmorgen in. Hij wil daar nog even een bepaalde supermarkt bezoeken. En passant kijkt hij even of er nog een eettentje zit waar we evt. vanavond een hapje kunnen doen. Anders wordt het 'n salade o.i.d op de kamer.

Het was weer een intensieve dag, en we hebben best het e.e.a. van de oude stad gezien. Morgen weer richting Amerika en het platteland.