Quebec ontdekken.

Canada, Quebec

Vandaag gaan we op ontdekkingsreis langs de "highlights" van het oude Quebec. Maar eerst gaan we nog van een of ander ontbijt genieten. Gisteravond al op de gang de vakken gezien met een dienblad, 2 koffiebekers en bestek. Maar hoe het verder werkt is ons niet verder uitgelegd.
Eigenlijk heel simpel. Op diezelfde gang worden dozen neergezet met verse, nog warme, croissants en kleine cakejes, een kan jus d'orange, vers fruit en koffie completeren het geheel. Je kunt naar eigen behoefte daaruit een keuze maken, en op je eigen kamer opeten. Dus prima verzorgd.

Na het ontbijt zijn we klaar om de stad te gaan ontdekken. We stappen naar buiten, en het begint te regenen. En het gaat echt alleen maar harder! We beginnen toch maar aan onze wandeling.

Bij de Nationale Assemblee/ het Parlementsgebouw is het een drukte van belang. Veel politie, maar ook mensen die kraampjes opzetten, protestborden neerzetten etc. Bij navraag, bij de demonstranten, maar ook bij de politie blijkt het om een (groot) protest tegen de zittende (provincie-)regering te gaan. De politie die in grote getale aanwezig is, verwacht, gezien het weer, een minder grote opkomst. Feit is wel dat we niet vrij kunnen rondlopen om foto's te maken enzo. Zo goed en kwaad toch maar wat geschoten, en weer verder.

We zijn naar de Observatoire de la Capitale doorgelopen. Je kunt daar, op de 31e verdieping een tentoonstelling bezoeken, met rondom zicht op de stad. Op de verdiepingen daaronder zitten, door de week, de ambtenaren van de provincie Quebec te zwoegen. Daarna is het tijd voor een koffiebreak. Maar droger wordt het helaas niet.
We hebben, in de nog steeds gestaag neervallende regen de Promenade du Gouverneur gelopen. Deze loopt langs de St. Lawrence Rivier met uitzicht op Lévis, aan de overkant van Quebec. Deze promenade gaat over in het Terrasse Dufferin. Dan eindig je bij het Chateau Frontenac. Dat is nu een (duur) hotel, maar eens was het een residentie voor de Canadian Pacific Railway, in 1864. Maar ook de plaats voor de Conferentie van Quebec, in 1943, waar de geallieerden voorbereidingen troffen voor de landingen op D-day. Ik dacht zelf dat het van rijke Fransoos geweest was, want de Fransen zijn namelijk al in 1608 hier begonnen met het bouwen van een nederzetting.

We gaan met de kabelbaan vanaf de bovenstad naar de benedenstad. Niet dat het daar droger is, maar wel wat levendiger. Dus we gaan eerst maar ergens lunchen, kunnen we weer een beetje opdrogen.
Overal verspreid door dit gedeelte van Quebec komen we opblaasbare roze beelden van Philippe Katerine tegen, genaamd Mr. Pink. Een iconische figuur van het, door de kunstenaar bedachte Mignonisme (= cute/schattig).

Daarna weer door de oude benedenstad geslenterd, en bij de kerk Notre Dame des Victoires naar binnen gelopen. Indrukwekkend oud kerkje, met veel (blad-) goud. Het giet op een gegeven moment weer zo hard dat we even onder een overkapping van een winkeltje zijn gaan schuilen. Uitgekeken in de oude stad, zijn we weer met de Funiculaire (kabelbaan) naar de bovenstad gegaan.

Op zoek gegaan naar de Basilique-Cathedrale Notre Dame de Quebec. Voordat we daar zijn, wat winkeltjes en straatjes doorgelopen. O.a. een kerstwinkel, al boordevol kerstsfeer.
Bij de Basiliek zijn we door de heilige deur naar binnen gelopen. Deze heilige deur is er 1 van de 7 in de wereld en de enige buiten Europa. De heilige deur is geopend in 2023 i.v.m de 350ste feestdag van de Diocese van Quebec (Anglicaanse kerk), en blijft maar 2 jaar open. Het zou een spirituele ervaring moeten zijn, maar we hebben er niet zoveel van gemerkt. 😀 We vonden het wel heel speciaal.

De basiliek aan de binnenkant was ook indrukwekkend. We hebben er even gezeten en rondgelopen. Toen weer de gezellige winkelstraatjes door met ook allerlei terrasjes om op neer te zakken. We zijn aangeland bij Murphy's, en we besluiten om onszelf eens te trakteren op een biertje en een cocktail. We blijven zelfs hangen om een hapje te eten. We zijn niet zover van ons hotel af. Dus daarna nog maar een kleine wandeling terug. Alleen die gaat grotendeels steil omhoog. Kunnen we het eten er weer aflopen!

Morgen vertrekken we naar Montreal. Hoop dat we daar, tijdens onze stadswandeling overmorgen, wat beter weer treffen. Ondanks alles een fijne dag gehad en veel gezien van het oude Quebec.

Indrukwekkende oude ( binnen) stad, lijkt mij. Met beelden van Confusius tot Gandhi enzo Mr Pink hmmm maar ja alles telt. En op naar Montreal. Geniet ervan.

Jeannette 2024-09-03 07:45:15

Het is zeker een mooie oude stad. We hebben, uiteindelijk, ook erg van Montreal genoten. Als je maar in de goede hoek zit. 😉