On y va, en route a Quebec.

Canada, Quebec

We gaan vandaag naar Quebec. Daar spreken ze, net als in Frankrijk, per definitie alleen Frans. Dat is direct te merken als we de staatsgrens gepasseerd zijn. Alle verkeersborden zijn alleen in het Frans. Er staat geen Engelse tekst meer bij. En we gaan weer een uurtje terug in de tijd.
We zijn om kwart voor 9 weer onderweg bij een graadje of 7!! We maken wat stops voordat we naar Quebec gaan.

Gestopt bij een bordje van een stadje met een "belachelijke" naam.
Saint Louis du HA! HA!, hoe heeft men het ooit kunnen verzinnen!!

Volgende stop is het plaatjes Riviere du Loup, waar we beginnen bij een waterval/ waterkrachtcentrale. Temperatuur is in ieder geval al beter, en de zon is erbij. Dat maakt de wandeling al beter. Leon waagt zich nog helemaal naar boven via een trap van 100 treden, voor uitzicht op de waterval. Terwijl ik lekker op een bankje in de zon op hem wacht.

Nadat we nog wat boodschappen hebben gedaan verlaten we Riviere du Loup weer. We gaan richting Montmorency de Avenue Royal rijden. Een van de mooiste wegen van Noord Amerika wordt beweerd. Daar gaan we weer naar een Park de Chute. Oftewel weer een waterval. Dan is het wel weer even genoeg geweest, met die watervallen. 😀
Maar eerst nog op zoek naar een plek om te picknicken. Er moet tenslotte nog geluncht worden. En als je ernaar op zoek bent duurt het altijd (te) lang.

A.s weekend is het Labourday weekend. Dat is te merken aan het verkeer de andere kant op, dus van Quebec af. Daar zit veel vakantieverkeer tussen. Achteraf maar goed dat ik bijtijds, en tegen een redelijke prijs, de overnachting in Quebec geregeld heb. Dat was nu waarschijnlijk wel wat hoger.

Om half 1 plaatselijke tijd, dat is voor ons bioritme half 2, vinden we een heerlijke picknickplaats. En met ons diverse andere weggebruikers. Maar er was nog een tafeltje vrij, dus daar onze lunch genuttigd. In een goed brandende zon. Een schril contrast met de 7° vanmorgen. Maar we klagen niet!!

Het kostte uiteindelijk veel zweet en tranen om onze volgende stop te bereiken, Montmorency Falls, Park de la Chute. Er staat een verschrikkelijke bak file rond Quebec, waar we eerst even voorbij rijden. Maar ten lange leste hebben we het park bereikt, en dat hadden we ook niet willen missen. Een waterval die hoger is dan de Niagara Falls, alleen minder breed. Een mooie park eromheen. Er is ook een kabelbaan om je van de onderkant van de waterval en van de bovenkant te laten genieten.

Daarna wordt het tijd om het centrum van Quebec in te duiken naar ons hotel op zoek te gaan. Dit is gevonden, na weer even in file de stad in. We zitten midden in het oude gedeelte, in een huis dat in de tijd van onze oma's vast heel modern was! Maar dus op een prima plek, met morgen alles op loopafstand. En slapen zal ook wel lukken. Voordeel is ook dat het incl. parkeerplaats is.

Er was nogal gedoe met de toegewezen parkeerplaats. We zijn nog even met de auto op pad geweest. Toen we terug kwamen en de garage in wilde was deze afgesloten met een hek. Hij zou helemaal vol zijn! Tweemaal een rondje gereden op zoek naar een alternatief, maar niets gevonden. Toch maar de eigenaar van het hotel aangeklampt. We hebben het voordeel dat het weekend is, en er in de straat waar het hotel zit dan gratis geparkeerd kan worden. Als er dan precies tegenover het hotel ineens 2 auto's vertrekken, is het helemaal mazzel hebben. De meest ideale locatie om de auto te parkeren. Een geluk bij een ongeluk dus. Op advies van de hoteleigenaar halen we hem het hele weekend niet meer van zijn plek.

Morgen Quebec verder ontdekken! Zin in in!!,

Mooie plaatjes hoor. Zou mij ook wel wat lijken met de camper 😉

Ciska 2024-08-31 13:25:29

Snap ik, is ook met de camper een mooie route!