Flagstaff - Williams - Grand Canyon (110 km)

Verenigde Staten, Flagstaff

Na ons eigen gefabriceerde ontbijt rijden we om 8 uur aan richting Williams, ruim een half uur rijden. We gaan vandaag met de Grand Canyon Railway van Williams naar Grand Canyon Village. Een rit van ongeveer 70 mijl, bijna 2,5 uur. Voor we vertrekken krijgen nog een cowboy show opgevoerd en om 9.30 vertrekt de trein. Het eerste deel rijden we over redelijk vlak terrein, The Colorado Plateau, daarna volgt een stuk door de bossen en het laatste half uur klimmen we met veel bochten langzaam naar de rand van de Grand Canyon. Onderweg krijgen we informatie van onze cabin hostes, Sheila. Zij informeert ons over de verschillende plaatsen die we passeren en spreekt gelukkig erg duidelijk en is goed te volgen. Dit in tegenstelling tot de “hoofdconducteur” die ons op een knauwerige manier (plat Amerikaans) informeert, nauwelijks te begrijpen. Er is ook vertier onderweg. Een muzikant speelt een paar songs en weet met een paar leuke grappen ons rijtuig aan het lachen te krijgen.

Op het eindpunt stappen we uit en wandelen naar de uitzichtpunten van de canyon en genieten van de prachtige ver- en dieptegezichten. Er worden weer veel teveel foto’s gemaakt en we vragen ons ook af of we de prachtige canyon überhaupt zo mooi op de foto kunnen krijgen. Bovenop de canyon gaan we ook even bij de Beergarten zitten voor een verfrissend pilsje. Daarna lopen we langzaam richting de trein, die inmiddels met verschillende manoeuvres is omgedraaid. Om half vier vertrekken we weer richting Williams. Ook op de terugweg loopt er een zanger door alle rijtuigen en speelt er muziek uit de 60-/70-er jaren. Toch wel leuk. Een half uur voor aankomst gaat de trein langzamer rijden en zien we buiten overvallers op paarden langs rijden. Even later stopt de trein volledig. Wat is er aan de hand? Plotseling gaat de deur open en staan er 3 overvallers met wapens in ons rijtuig. “Hands up”, Iedereen moet zijn handen omhoog houden, … we worden beroofd. Gelukkig zijn ze met weinig tevreden, voor 1 dollar laten ze je verder met rust en gaan ze verder. Tegen 6 uur rijden we Williams weer binnen en zit de treinreis erop.

We lopen de warme zon in (de airco van de trein werkte te goed) en shoppen nog wat souvenirs. We eten bij hetzelfde restaurant als 9 jaar geleden met Rob en Yvonne en maken dezelfde foto als toen. Daarna rijden we naar ons hotel. Eenmaal op de kamer krijgen we een telefoontje op de kamer. Volgens de dame (van het “hoofdkantoor”) aan de telefoon, krijgen we refund van 1 overnachting, of we even onze creditcard gegevens willen doorgeven, dan kan het bedrag worden teruggestort. Als ik doorvraag en uitspreek dat ik twijfels heb om mijn gegevens door te geven wordt de verbinding verbroken. Ik loop naar de desk van ons hotel en daar krijg ik te horen dat dit soort bedrog al eerder in dit hotel is gebeurd. Voor de zekerheid informeer ik Rob en Yvonne. Nu lekker 😴

Die Amerikanen houden wel van een showtje.en zijn een beetje gek. In 9 jaar tijd is er niet veel veranderd aan de foto te zien. Dat was wel even schrikken zeker na zo’n telefoontje.