Moab - Bluff - Coal Mine Canyon - Flagstaff (570 km)

Verenigde Staten, Moab

Vandaag laten we Moab achter ons. Na het gebruikelijke voordringen van Rob bij het ontbijt checken we om 10 uur uit en rijden aan voor een rit van ruim 500 km, eea afhankelijk van waar we eventuele extra stops inlassen. Onze eerste echte stop is Bluff. Hier zijn we 9 jaar geleden ook geweest en hebben toen overnacht in de Kokopelli Inn, die is er nog steeds. Bij de Twin rocks maken we een paar foto’s en drinken we wat. Een korte stop, want we hebben nog wel een paar uur voor de boeg. Wij rijden langs Mexican Hat (platte steen op het topje van een rots) en Monument Valley. Van grote afstand is dit Nationale Park al te zien. Er zijn vele stopmogelijkheden langs de weg om foto’s te maken. Overal staan mensen om soms op vreemde manier een interessante foto te maken. Sommigen gaan midden op de weg staan😉, zodat je in het verlengde van de weg de imposante bergen ziet. Het blijft een ontzettend mooi gezicht. Anders dan voor foto’s stoppen we er niet.

Volgende doel op onze weg is Coal Mine Valley. Het is een State Park en kost 5 dollar toegang. We komen er ook achter dat je er een Permit (vergunning) voor moet aanvragen, dat kon o.a. in Moab, maar we gaan natuurlijk niet terug😉. We besluiten het er maar op te wagen. We moeten een kleine 20 Miles van onze hoofdroute afwijken, maar daarna ontbreekt elke duiding van de Canyon. Jacqueline vindt een blog met een vrij nauwkeurige beschrijving die we letterlijk volgen. Net voor Mile-paal 😂 337 moeten we eraf, richting een windmolen. Die zien we staan en rijden een grindpad op. Voor ons zouden we een parkeerplaats met picknick tafels moeten zien. Niet gezien. Dus we rijden op goed geluk verder. Maar dat is wel oppassen, schrijft de blogger, want voor je het weet sta je op de rand van de Canyon. Dat klopt! We zien de rand en zetten de wagen aan de kant en lopen richting verder. En dan ontwaren we de canyon. Deze is met zijn verschillende kleuren prachtig om te zien en maken er natuurlijk een paar foto’s. We houden een veilige afstand tot de rand, omdat we kunnen zien dat op sommige plekken de grond onder de rand is verdwenen, dus dat is zeker niet veilig. Oh ja, we hebben geen enkele toegangscontrole gehad of zelfs gezien, dus toch maar goed dat we zonder Permit hier naartoe zijn gegaan.

Na een half uurtje rijden we verder, we hebben nog 150 km voor de boeg naar ons hotel Aiden (onder Best Western vlag) in Flagstaff. Daar komen we rond half zes aan (uurtje gewonnen door het tijdsverschil), checken in, koffers naar de kamer en snel de stad in. Hier is het redelijk bewolkt en de temperatuur onder de 30 graden gekomen en vannacht zakt dat tot 20 graden. Dat hebben de afgelopen weken niet meer meegemaakt. Het is zondag, dus veel restaurants sluiten om 8 uur. We hebben een restaurant met life muziek gevonden en dat lijkt ons wel wat. Helaas, deze sluit om 6 uur, maar daar tegenover zit een Irish pub en daar is nog volop leven in de brouwerij. In dit restaurant tel ik even snel 30 beeldschermen, die zo’n 4/5 verschillende zenders laten zien, die allemaal heel hard staan. Dus een t….. herrie. Het eten en het bier (veel keus) smaken uitstekend. Na het eten rijden we via de Walmart (kleine boodschapjes) naar het hotel terug. Het is weer een mooie dag geweest.