Big Pine - Death Valley - Pahrump (385 km)

Verenigde Staten, Big Pine

De wekker gaat weer vroeg, we gaan naar Death Valley National Park. Het motel heeft geen ontbijt maar Jacqueline heeft in Big Pine (3 kwartier rijden) een goede ontbijt lokatie gevonden. We rijden naar de Alabama Bakery met op internet heel goede recensies. Als we aankomen zien we dat dit een heel populaire plek is. We nemen alvast een kopje (😊) koffie/thee, 0,4 liter!!, en wachten totdat er een plekje vrij. We nemen 3x tosti met ei en bacon met gebakken aardappeltjes of fruit, Jacqueline neemt haar favoriet de Egg Benedict. Een heerlijke en goede keuze. Rond 9.30 uur rijden we aan en gaan de Death Valley Scenic Byway op. De eerste stop is The Rainbow Canyon. Deze canyon komt uit in Death Valley en hier mochten (de hele goeie) jachtvliegers van het nabij gelegen trainingscentrum, na vele simulator oefeningen doorheen vliegen. Dat zal wel heel spectaculair zijn geweest, maar dat is na een ongeval verleden tijd. We rijden verder en komen aan de noordzijde van Death Valley de Mesquite Flat Sand Dunes tegen. Daar stappen we even uit om door het zand te ploeteren en foto’s te maken. De temperatuur is er al 40 graden en Jacqueline met haar open sandalen merkt al snel dat het zand erg heet is😊

We rijden verder naar het Visitor Centre Furnace Creek, dit staat op 80 meter onder zeeniveau. Hierbuiten staat de thermometer en deze geeft hier rond de middag 44 graden aan. Binnen kijken we naar een informatiefilm o.a. over het ontstaan van Death Valley en het waarom van die hele hoge temperatuur. We rijden verder naar Badwater, het diepste punt, 86 meter onder zeeniveau en tevens de plek met de hoogste temperatuur, 46 graden. Hier maken we ook een klein wandelingetje op de zoutvlakte. Bij deze temperaturen merk je niet dat je transpireert en dus is de kans op uitdroging is erg groot. We vervolgen via Artist road (bergen met verschillende kleuren) onze weg naar 2 uitzichtpunten. Zabriskie point en Dantes View. Vooral de laatste met een hoogte van ruim 1700 meter boven de zoutvlakte geeft een fantastisch uitzicht over Death Valley

Belangrijk op zo’n dag als vandaag is dat je goed voor jezelf zorgt en op elkaar let. Goed blijven eten en vooral veel en regelmatig drinken en dat hadden we allemaal in de auto bij ons. Er zijn onderweg ook nauwelijks stopplaatsen voor een koffie of een hap eten. Dus na zo’n indrukwekkende dag met deze hoge temperaturen zijn we ook wel moe en gaan graag naar ons hotel in Pahrump voor een lekkere douche en schone kleding. We sluiten de avond af met een heerlijke Indiaanse maaltijd in een nabij gezellig (niet) restaurant.