Mariposa - Tioga Pass - Bodie - Big Pine (390 km)

Verenigde Staten, Mariposa

Rond 8 uur staan we gereed voor vertrek. De koffers staan in de auto incl de koelbox met frisse drankjes en wat fruit. Na een heerlijk ontbijt met een bakseltje van Rob: een eitje aangevuld met wat er zoal in de ijskast ligt en aan kruiden beschikbaar is. Een gevulde maag voor weer een paar 100 km is wel prettig. Voordat we instappen komen we bij het ontbijt erachter dat Rob, Jacqueline en ikzelf toevallig alledrie een blauwe broek en een wit T-shirt aan hebben. Yvonne valt uit de toon en daar zit ze duidelijk mee in haar maag en besluit zich aan ons aan te passen. Jawel, alle koffers weer uit de auto en een blauw/wit gestreept rokje en wit shirt worden tevoorschijn getoverd. De verkleedpartij vindt trouwens gewoon achter de auto in de voortuin plaats. Let maar op de foto’s. In de auto schrijf ik nog een bedankje aan de huiseigenaresse. De boel is een beetje verouderd, maar wel goed en schoon. En werkelijk alles is aanwezig: koffiezetapparaat incl koffie, kruiden, olie, pak melk, zout/peper en ook een schaal vers fruit. Wij moesten alleen de standaard boodschappen doen. Zeker na een lange dag is het prettig om “thuis” te komen en wat te kunnen drinken op de veranda 😊 , kortom een uitstekend verblijf.

Vandaag rijden we weer het Yosemite Park in, maar slaan in het park af richting de Tioga Pass, om daarna aan de oostkant het park te verlaten, maar dat duurt wel een paar uurtjes. Als we de straat uitrijden en meteen de weg naar het park inslaan valt het op dat er ook hier een fikse bosbrand heeft plaatsgevonden, hemelsbreed 100 meter achter onze B&B. 2 maanden geleden hadden we al over een grote brand bij Mariposa gelezen, maar dit is wel heel dichtbij. De Tioga road is een route dwars door Yosemite met meerdere mooie stopplaatsen. Als eerste stoppen we bij een uitzichtpunt met zicht op de Half Dome op zo’n 10 km afstand. Op de stopplaats staan wat vrijwilligers die uitleg geven wat we zien. Met behulp van hun kijkers kunnen we zelfs een klimgroep op de Half Dome zien. We wandelen/klauteren nog een stukje op de rotspartijen en rijden dan verder. Vervolgens stoppen bij het prachtige Tenaya Lake. We nuttigen daar wat restjes meloen (left-overs van gisteren) aan een picknick tafel. En even verder stoppen we weer bij een een hele grote kei (= berg) waar we ook weer klimmers aan het werk zien.

We verlaten het Yosemite Park bij Lee Vining waar we een kleine lunch nuttigen. Vervolgens rijden we langs het Mono Lake naar Bodie. Bodie is een Ghosttown, een goudmijnwerkersstadje (😊) in vrijwel originele staat. Eind 19e eeuw woonden hier 8000 mensen, maar in 1915 werd de stad tot Ghosttown verklaard. Vergeleken met Calico, de eerste Ghosttown die we hebben bezocht, vinden we deze wel het mooist om te zien. Calico is weliswaar origineel, maar is met veel winkeltjes en een bar toch wat te toeristisch geworden. Na dit bezoek rijden we zuidwaarts en stoppen bij het Mono Lake. Daarna vervolgen we onze weg naar Big Pine, waar we overnachten in het Starlight motel. Onderweg stoppen we even bij het Mono Lake en rijden daarna verder. In Big Pine stoppen we voor een warm hapje bij Copper Top BBQ, voor, je raad het vast wel, een lekkere hamburger. Even later staan we bij ons sober maar schoon motel voor het welverdiende nachtje slapen. Morgen weer vroeg op, we gaan naar Death Valley. Temperatuursverwachting? 120 graden Fahrenheit = 43 graden.

Nou, jullie zien er echt in style uit! En wat ziet de omgeving er weer mooi uit! En die lucht , het is net of het gefotoshopt is!😊

Simone 2024-08-30 13:31:43

Voor op de foto staat het natuurlijk wel mooi zo in dezelfde kleuren tinten. Maar ja alleen die rode sneakers hè 😃😃😃(grapje). Dat zijn trouwens wel heel moedige klimmers Gelukkig hebben ze geen wit shirt aan anders zou ik nog denken dat het een van jullie is 👍

nicole.is.weg 2024-08-30 22:56:32

Hoi Simone en Nicole, kledingvoorschriften zijn niet van toepassing op deze reis, heb ik 40 jaar mee te maken gehad, dat is wel voorbij😊. We hebben weer een mooie reis en zeker geen luie vakantie. De temperatuur is ook bovengemiddeld, met vandaag de topper in Death Valley, 46 graden. Welk leuk om ervaren te hebben. Morgen gaan we naar verder voorbij Las Vegas, zal Nicole wel deels bekend voorkomen, groeten Henk