Mariposa - Yosemity Valley - Mariposa (211 km)

Verenigde Staten, Mariposa

De wekker staat vroeg, want we willen uiterlijk 8 uur aanrijden naar Yosemite Valley, dat is ruim een uur rijden. Vroeg aankomen heeft voordelen, nog niet zo druk (minder kans op files bij de entree) en de temperatuur is nog aangenaam. In de stad Mariposa is het overdag ruim 35 graden, in Yosemite dat hoger ligt zal de temperatuur zo rond de 25-30 graden liggen. Om even voor 8 uur rijden we aan en slingeren op de slingerweg (😊) naar het park. Na een klein uurtje komen we bij de entree van het park. Daar kopen we de bekende “America the Beautiful” pas voor 80 dollar, hiermee kunnen we in alle Nationale parken van Noord-Amerika. En daar bezoeken we er deze reis meerdere van, dus die 80 dollar is dat meer dan waard.

We willen van het park de nodige highlights zien, dus bij het eerste bord dat we tegenkomen slaan we af. Tunnelview. Dit is een uitzichtpunt met zicht op de vallei met o.a. El Capitan, Half Dome, Sentinel Rock en Bridalveil waterval. Oh ja, het nadeel van vroeg vertrekken is dat het nog een beetje heiig is, dus geen super omstandigheden voor een foto, maar we doen het er maar mee. Terug op de route stoppen we dichterbij de Bidalveil waterval en maken daar een kleine wandeling. Ondanks de droge periode waar we nu in zitten komt er toch nog water naar beneden. Beter zou natuurlijk het vroege voorjaar zijn. We vervolgen onze weg door het park en stoppen voor een “kleine” versnapering. Bij Starbucks, ja die zit hier ook, nemen allevier een heerlijke Caramel (crunch) Frappuccino, een caloriebom, maar als het warm is erg lekker. Van hieruit lopen we de trail naar de Lower Yosemite Fall, een waterval van ongeveer 100 meter en natuurlijk is daarboven ook een Higher Fall op 500 meter.

Om een goed uitzicht over de hele vallei te krijgen moeten we naar Glacier Point rijden, op de andere zijde van de vallei. Een flinke rit van ruim 40 km slingerend door de bergen betekent ruim een uur rijden. Als we dan Tunnel view weer passeren stoppen we nog even om met de verbeterde omstandigheden betere foto’s van o.a. El Capitan te maken. Boven aangekomen hebben we een fantastisch uitzicht over de vallei. Op dit punt schieten we weer veel te teveel foto’s, net als die andere bezoekers. Dan vinden we het welletjes en besluiten op onze B&B aan te rijden. Moe maar zeer voldaan komen we “thuis” aan. Onderweg worden nog wat hamburgers gekocht (voor op de BBQ) en aangevuld met de boodschappen van gisteren hebben we meer dan genoeg in huis om een heerlijk avondmaal te bereiden, met een wijntje of biertje.

Wildlife in Yosemite valt nog een beetje tegen. Wat vogels, eekhoorns en een hert in de tuin, dat is het. Morgen rijden we door Yosemite en via de Tioga pass aan de Oostkant het park uit. Wie weet hebben we dan meer geluk. En nu weer vroeg naar bed want morgen moeten we weer vroeg uit de veren ☹️