De voorbereiding

Nederland, Hippolytushoef

Na veel wikken en wegen en vooral uitproberen is de fiets gekocht. Een Kalkhoff pro connect Impulse. Dit is een elektrische fiets en kent 3 standen: eco, sport en power. Aangezien ik nog een fit lijf heb en de ondersteuning alleen wil gebruiken om de bagage te compenseren en de scherpe kantjes van de bergbeklimmingen te halen spreek ik met mezelf af dat ik alleen stand 1 ga gebruiken. Verder zijn de afgelopen tijd de volgende zaken aangeschaft: stuurtas, 2 waterdichte fietstassen, extra slot, slaapmatje, stoeltje, GPS voor op de fiets, korte fietsbroeken en 1 lange, shirtjes, regenjack, softshelljas, reishanddoeken, reitsma boekjes en nog heel veel minder grote zaken.
Omdat ik geen ervaring heb met fietsreizen, laat staan lange, lijkt het me handig om een paar dagen te oefenen in Nederland.
Op 17 juli fiets ik van Hippo via de kust naar Castricum voor overnachting 1 op een kleine boerencamping. Ton gaat op de racefiets mee tot Groet. Tent opzetten gaat goed en ik geniet van een gezellige avond in Castricum. Dag 2 gaat via een prachtige route naar een camping achter Wassenaar. Ruim 80 km en mijn billen smeken om een beetje rust. Het weer is prachtig, de fiets fietst lekker en wederom lukt het binnen no-time om in mijn eentje de tent op te zetten. De afhaalpizza en het wijntje zijn verdiend. Al weer vroeg wakker door kwetterende eenden in de sloot achter me. Dag 3 gaat via mooie dorpjes, maar ook stuk langs saaie snelweg, dan de Westeinderplassen, Amsterdamse Bos, door Amsterdam en uiteindelijk naar Volendam. Daar stap ik bij Ton in de auto, fiets achterop en weer naar huis. Moe maar voldaan, zeggen ze dan. Nog niet gewend aan het ritme van alle dagen een flink eind fietsen, maar alles is goed gegaan. Ik heb er vertrouwen in.